FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Backfiskarudden

Magnus Lundström     



Jag var ute på Mönster och skådade sjöfågel häromdagen och märkte då att det var mer fågel som syntes från backfiskarudden än från min position på Mönster. Möjligen gick en hel del fågel längre ut här. Därför skulle jag vilja testa backfiskarudden nån dag. Hur tar man sig till backfiskarudden? Är det bara att knalla ut där och var parkerar man om man kommer med bil? Som tillägg kan jag säga att jag inte gett upp Mönster. Möjligen är tättingsträcket bättre...

2007-09-04 18:25:45


Erik Hansson     



Backfiskarudden ligger ute på Råöhalvön, där det råder tillträdesförbud på grund av Chalmers rymdobservatorium. Man kan i teorin ansöka hos observatoriet om tillstånd att komma ut på området. Just nu pågår dock en översyn av hur området ska skyddas i framtiden, bland annat utifrån en ny lag om skydd för forsningsverksamhet som kom förra året. I väntan på detta delas inga nya besökstillstånd ut. Om det blir lättare eller svårare att besöka området i framtiden vet vi inget om ännu, inte heller när ett besked kan väntas i frågan.

2007-09-05 11:52:34


Elon Wismén     



Idag var ämnet Backfiskarudden uppe på Brevduvan och jag förstod det som att man inte utfärdar några nya besökstillstånd alls nu. Detta bl.a. för att rymdfolket är oroliga för att besökarna ska ha sina mobiltelefoner påslagna(?). En befogad oro med andra ord, för det har ju BMS-larmats en del därifrån på sistone...?
Vad jag undrar är om det finns några andra lokaler i närheten som kan matcha Backfiskarudden. Lerkils hamn rapporteras det ju ofta ifrån men dess läge ser inte riktigt lika giftigt ut. Västra sidan av Mönster kanske? Eller västra sidan av Onsala Sandö???

2008-10-26 19:59:25

 
Erik Hansson     



Det bästa alternativet är Sönnerbergen/Kyrkefjäll, som ligger nordväst om Mönster. Man hamnar visserligen längre öster ut än Backfiskarudden men sannolikt ser man sträcket bra även härifrån eftersom många fåglar håller en mer eller mindre sydostlig kurs ner mot Ringhals-Gubbanäsan. Nackdelen med denna lokal är dels att närliggande P-platser saknas så man får knalla en bit, dels att det är svårt att hitta riktigt bra läställen men det finns säkert om man letar.

Onsala sandö kan kanske vara bra, men sundet ut dit är översvämmat redan vid normalvattenstånd, och det är svårt med lä.

Lerkil är lätt att nå och har bra lä men ligger nog för långt norrut och för långt in för att vara riktigt bra.

2008-10-27 21:34:55



Svara på
detta inlägg