FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Kråkudden

Lars Eric Rahm     



Kan någon vänligt sinnad själ försöka svara på ett par frågor:

1. Hade man kunnat förutspå att Kråkudden idag måndag skulle skulle bli en sådan fantastisk fågeldag?
2. Hade man kunnat förutspå att gårdagen (söndagen) skulle bli en ganska medioker fågeldag på Kråkudden?
3. Vilken är den avgörande väderfaktorn som gör så stor skillnad mellan dessa två dagar. (För det är väl vädret som styr?)

Igår var vi ett 30-tal skådare på plats ett par timmar efter gryningen och idag tror jag Tina var ensam där motsvarande tid. Vi är tydligen många som inte har så lätt att förutspå och som kan behöva lite hjälp...

Grattis till er som är på plats idag!


2007-09-17 13:45:41


Magnus Unger     



Självklart blev jag själv lite paff till detta eldorado som uppenbarat sig på Hönö idag, berodde nog mest på att jag inte kollade vädret igår eftersom jag ändå skulle jobba. För egentligen är det ganska självklart hur det fungerar :)

1. Ja, det tydliga nordgående sträck som observerades längs hela kusten igår, borde rimligen flyga söderut när vinden skulle vrida mot VSV-V idag måndag.

2. Mycket regn är aldrig bra, då rastar många fåglar. Dessutom hade de flesta fåglarna dragit förbi under lördagen och var söder om oss, därav det nordgående sträcket. Relativt svaga SSV-SV vindar på söndagen gjorde att fåglarna valde att flyga norrut vilket gör dom svårupptäckta på hönö och många gick förmodligen för långt ut.

3. Finns ingen enstaka avgörande väderfaktor för skillnaden utan det hela är en kombination av:
1. Vindriktningen (SSV-SV mot VSV-V)
2. Väder (Regn mot Sol)
3. Sikt (Dålig mot bra)
4. Fågeltillgången (söder om oss mot norr om oss)
5: Sträckriktning (norr mot syd)
Av alla dessa 5 faktorer så hamnade söndagen på sämsta möjliga svar medans måndagen på bästa möjliga svar, alltså ganska uppenbart vilken dag som skulle bli bäst.

Däremot var det ju svårare att veta att det skulle komma så väldigt mycket roliga arter idag på hönö, det har med fredagens och lördagens storm att göra, så hade det inte blåst dessa två dagar hade det inte varit så stor skillnad mellan söndagen och måndagen och definitivt inte så mycket rariteter en dag när det knappt blåser alls som idag måndag.

Alltså fredagens sydvindar koncentrerade fåglarna som sedan vräkte söderut på lördagen och helt tömde tillgången inför söndagen då däremot de som flugit söderut på lördagen drog sig norrut för att koncentreras till ett sydgående sträck på måndagen.

Blev det för invecklat eller solklart, för mig är det klart i alla fall :)

2007-09-17 14:23:15


Kristoffer Nilsson     



Jag ska försöka mig på att svara på dina frågor och detta är min personliga uppfattning vilket alltså inte är detsamma som att det är så här.

1. Med tanke på att det under stora delar av gårdagen tydligen var ett riktat nordsträck längre söderut så borde det inte vara omöjligt att spå att det skulle bli en bra dag idag, men så här bra är nog ganska svårt att säga på förhand... Vidare har det fortsatt blåsa "rätt i hålet" så flera fåglar har säkert kommit in i Kattegatt. Blåsigare väder från V eller SV i just september bör nog alltid prioriteras om man är ute efter att se attraktiva havsfåglar...
2. Jag blev ganska förvånad att det var så pass kass vid Hönö igår med tanke på hur pass bra lördagen tydligen var i ganska fel vind men, återigen, september är september... Troligen hade mycket hamnat i bukten för att sedan arbeta sig norrut under gårdagen.
3. Det behöver inte uteslutande vara vädret som styr. Som sagt, så var det tydligen delvis ett riktat nordsträck igår längre söderut vilket bör ha gynnat de nordligare delarna av kusten idag.

Ja, grattis till er som har möjlighet att stå på Hönö idag. Härligt!!

2007-09-17 14:24:40


Lars Eric Rahm     



Tacka för snabba svar!
Det är en liten tröst att fler havsfågelintresserade sitter bundna framför en dator idag, trots att ni hade svar på mina frågor och kunnat ana vad som var på gång.
Vi ses på Kråkudden - det kommer fler dagar!

2007-09-17 15:02:59


Håkan Thorstensson     



En icke oväsentlig faktor är även det faktum att det idag är måndag, dvs arbetsdag...jfr Ölandssyndromet

2007-09-17 15:55:40


Jan-Åke Noresson     



Låter rimligt
Jag läser och lär. Vill dock lägga till ännu joker i leken: lördagen. Jag åkte ut till Kråkudden lördagmorron, utan större förväntningar. Men jag blev glatt överraskad. Trots VNV och NV-vind, vilket brukar betyda kassa förhållanden på Kråkudden, passerade såväl mindre lira som 2 storlabb, 2 kustlabb, 1 lunne och 2 tärnmås och ett 25-tal stormfåglar, de flesta på riktigt nära håll.
Lördagen kan förstås på intet sätt mäta sig med måndagen (då jag satt på jobbet och suktade ut). Men med tanke på vindriktningen var det överraskande bra.
Jag antar att fredagens ihärdiga vindar redan föst in mycket havsfågel. Vindstyrkan på ca 16 m/sek kanske höll dem kvar nära kusten, trots att de, enligt gängse Kråkuddenologi snabbt borde försvinna långt från land vid denna vindriktning. Eller?


2007-09-19 10:31:34


Magnus Unger     



Jag försökte få med det i mitt inlägg om varför lördagen var bättre än väntat men det blev för långt, kul att någon frågade så jag kan få utlopp för mina teorier.

Eftersom jag var i stockholm torsdag-fredag så kan nedanstående uppgifter vara lite felaktiga eftersom jag inte vet exakt hur vädret var i Göteborg vid tillfället.

Fredagens hårda sydvindar som aldrig riktigt vred upp mot SV-V förän sent på eftermiddagen är en mycket liknande faktor mot skillnaden mellan söndag och måndag. Alla fåglar som blåste in med lågtrycket från väst kunde/ville inte flyga söderut och koncentrerades längs med kusten. Först sent på eftermiddagen vred vinden och det började komma lite gråliror. När då sedan lördag morgon kom med hård VNV-NV så skulle alla dessa fåglar som koncentrerats dra mot SV som dom brukar i NV vind. Men eftersom vinden var så hård fick dom nöja sig med att dra söderut vilket var en fördel för Hönö.

Varför ser man då inte ofta så här mycket fågel när det är NV vind på Hönö, oftast börjar blåsväder med en dags SO-S vind för att sedan ha en dag med SV-V och bra sträck söderut, när det sedan tredje dan blir NV är det nästan tömt på fågel och de få som finns kvar kämpar sig mot SV och blir svåra att se. Denna gången var det sydvind första dagen för att snabbt vända till NV vilket gjorde att fågeltillgången var hög norr om Hönö och de hårda vindarna gjorde att många fåglar inte orkade flyga mot SV.

Men det är som sagt bara teorier, men detta sätt att tänka brukar stämma i 9 fall av 10 på Hönö. Ibland är det oförklarligt fågeltomt trots bra förutsättningar så det finns säkert ytterligare parametrar som spelar in.

2007-09-19 14:52:16


Jan-Åke Noresson     



Tack för utförligt svar!
Resonemang som dessa är har jag saknat på Kustobsar förut. Bra att någon (d v s Lars Eric) väckte frågan.
En liknande väderguide till Brudarebacken vore inte fel.

Sedan återstår bara att invänta väderprognoser som stämmer. Det har varit tunnsått med sådana denna höst.


2007-09-21 09:37:32


Peter Strandvik     



Club 300:s meteorologer, som gör prognoser inför de flesta helger, har gjort bra prognoser, gällande havsfågel för det mesta, tycker jag (dom missade dock måndagen d 17:e).

Nås via www.club300.se

Peter

2007-09-21 12:02:34

 
Jan-Åke Noresson     



Jag tänkte mest på SMHI:s uppskruvade kulingstyrkor, som sjunker ihop till en bris i verkligheten. Även DMI har haft svajiga förutsägelser på sistone.
Håller med om tillförlitligheten i Club 300:s havsfågelprognoser. De är kusligt pricksäkra.

2007-09-21 13:51:38



Svara på
detta inlägg