FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Hur gör man?

Peder Kinberg     



Jag kan vid rapportering bara skriva in en tid. Inte som andra, t ex 10:30-12:30. Jag får bara plats med första tiden.
Liknande problem med att få Ob. bo/bergfink eller lom eller vad det nu kan vara.
Hur gör man?

2007-09-27 16:21:36


Kristoffer Nilsson     



Hej Peder!

Fråga 1: I fältet "starttid" fyller du i det klockslag som du inleder räknandet och i fältet ""sluttid" fyller du i klockslaget när du avslutar räknandet. Klockslagen skrivs enligt principen "10:00".

Fråga 2: Längst ned till vänster på rapporteringsformuläret så har du en knapp som heter "Artlista". Klicka på den och skriv "bofink" i fältet och tryck på sök-knappen så kommer alla alternativ med bofink upp, däribland obestämd bofink/bergfink. Jag hoppas att jag inte glömde något... Må väl!

2007-09-27 16:40:01


Leif Andersson     



Ang. tiden så måste du börja med att klicka på "Ändra inställningarna för formuläret". Står med blå text uppe till höger när du valt Rapportera. Där kan du välja om du vill ange tiden fr o m - t o m eller inte, vilket KN glömde meddela (eller så kan han det inte själv:)).

2007-09-27 17:52:10


Johan Svedholm     



Jag gissar att Peder inte får upp båda tidsfälten i rapportformuläret?
Jag tar mig därför friheten att citera mig själv ur en annan tråd där jag svarat på samma fråga:

"Om man inte får upp kolumner för start- och sluttid i sitt rapporteringsformulär är detta enkelt fixat:

1: Gå in på "Personligt".

2: Öppna fliken "Rapp. inställningar".

3: Bocka i rutan vid "Period, både startdatum och slutdatum".

4: Klicka på "Spara".

Voilà! Nu finns både start- och sluttid i rapporteringsformuläret."

Under "Rapp. inställningar" kan man också välja "Fyll i artnamn automatiskt" i fältet vid "Artlista", så får man autoifyllning av artnamnen i rapportformuläret, dvs det räcker att skriva de första bokstäverna i artnamnet så får man förslag direkt i artnamnsfältet.

2007-09-27 17:57:22


Johan Svedholm     



Ojdå, Leif hann före där, med ett annat och kanske smidigare tillvägagångssätt...

2007-09-27 18:00:22


Göran Karlsson     



Jag har haft samma funderingar som Peder men faktiskt struntat i det. Jag har resonerat som så, att kan inte webmastern göra en site som är tillräckligt intuitiv för att man med nornal fattningsförmåga (vilket jag anser mig ha) kan förstå hur man utför en en funktion så får det vara. Nu vet jag iallafall hur man gör. Men vi är flera som längtar tillbaka till det betydligt användarvänligare gränssnittet som rapporteringen i kustobsar uppvisade. Jag talade faktiskt med ett par häromdagen som slutat att rapportera sedan svalanrapporteringen infördes just för att det var krångligare vilket jag tycker att ovanstående tråd med all tydlighet illustrerar.

2007-09-27 18:38:42


Peder Kinberg     



Tack alla hjälpsamma Gofare! Jag hade mycket riktigt bara en ruta för tiden. -Vad gäller artlistan måste man även i vänstra kolumnen välja alternativ: Börjar med. Annars funkar det inte!
Men nu kommer jag i fortsättningen att göra rätt. Dagens obsar har jag redan ändrat. För övrigt en underbar skådardag!



2007-09-27 21:11:15

 
Kristoffer Nilsson     



Hej igen!

Sorry, jag insåg inte att du saknade den ena tidsrutan, Peder. Jag gissar att mitt hafsiga inlägg därför inte var till någon större hjälp...

Trist att läsa att vissa skådare slutar att rapportera, Göran. Visserligen tillhör jag också den grupp skådare som gärna skulle välkomna att man öppnar upp Kustobsars rapportformulär igen (även om jag vet att det inte är aktuellt), men så krångligt tycker jag inte att det är att rapportera i Svalan så att man inte kan lära sig det. Kontentan måste ju ändå vara att man vill dela med sig av sina upplevelser och observationer och ta del av andras. Jag gissar att de skådare som du talade med gladeligen tar del av andras observationer från Svalan och då tycker jag att det är svagt att man inte själv är beredd att dela med sig av sina egna. Det är min åsikt i alla fall... Trevlig helg!

2007-09-27 21:39:28



Svara på
detta inlägg