FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Utrustning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Utrustning


Till
översikten
Skådarglasögon-Hårdskådning

Peder Kinberg     



Att se småfåglar i dåligt ljus eller på sträck blir allt svårare för mig. Jag ser knivskarpt om jag använder mina glasögon, men det innebär problem att ta på o av ideligen. Hårdskådning innebär för mig numera att jag trycker kikare o kamera hårt mot glasögonen, vilket deformerar dessa och skadar min näsa! Men jag ser ju bra. Måste nu skaffa nya bågar som tål tryck o skav, gärna med torkare...
Linser vill jag helst slippa.
Någon av er som har bra erfarenheter av lämpliga glasögon, så tipsa!


2007-09-29 14:20:53


Hans Börjesson     



Hej Peder!

Jag har väl inget bra tips på bågar men använder själv glasögon men tar aldrig av dessa vare sig jag tittar i tub eller handjagaren. Det skiljer en hel del mellan olika kikare om du får fullt synfält när du tittar med glasögon. Kanske ska du prova att titta i någon annans kikare och se om det är någon skillnad? Nu får man väl inte ögonmusslornas avskärmande funktion när de är nedfällda men personligen har jag inget problem med. Jag har även lite brytningsfel som mina glasögon korrigerar men som jag inte tror att man kan kompensera för genom att ändra skärpan på kikaren om jag tittar utan glasögon.

Om inte annat bör du ju ta med dig din handjagare när du provar nya bågar och se att du verkligen får fullt synfält med glasögonen på.

Själv har jag mest glasögonen för syns skull :-)

MVH
/Hans Börjesson

2007-09-29 14:48:34


Tom Ekman     



Lindberg-bågar i titan är super. Går att böja och bända nästan hur som helst, faktiskt.

2007-09-29 16:28:04


Stefan Oscarsson     



Jag rekommenderar dig att ändå åtminstone prova linser, jag använder aldrig glasögon när jag skådar numera pga allsköns problem, det är jätteskönt att kunna vara "rättseende" utan dem med allt vad det innebär med imma och reflexer mm.

Jag använder linser för att se bra UT!

2007-09-29 18:10:06


Tom Ekman     



Jag har också börjat med linser och håller med fullständigt att det är det bästa, men alla kan tydligen inte ha det. Fast det är absolut värt att prova, tycker jag med.


2007-09-29 18:25:03


Peder Kinberg     



Jag ser utmärkt i både kikare o kamera med glasögon. Problemet är att bågarna inte håller för trycket. De lossnar från glaset o har lagats två gånger.
Hur är Lindbergbågarna fästade i glaset? O går det att vika ihop glasögonen o få ner dem i bröstfickan?
Är inne på att köpa tjocka, kraftiga bågar som omger hela glaset o inte bara med två limmade (?) skruvar i ytterkant.
Fast då är jag rädd att sikten åt sidorna begränsas. Och att jag kanske trycker glaset ur bågen när jag "hårdskådar".
Linser är nog bäst, men nu undrar jag om bra tips på glasögon.


2007-09-30 10:14:35


Tom Ekman     



Mina glas har ett spår runt hela kanten så det är en omöjlighet att glaset skulle hoppa ur. Har haft det problemet med andra bågar själv. Lindbergbågarna ser ju lite olika ut men jag tror samtliga är gjorda i titan och är som jättetunt fjäderstål, hur du än böjer det går det tillbaka i sitt ursprungsläge...fantastiskt material. Det finns dock risk att om man bänder i bågarna för mycket kan GLASET spricka. Tre års garanti fick jag på mina. Tror inte många lämnar så lång garanti på glasögon.

2007-09-30 14:29:08


Rolf Skoog     



Var kan man köpa Lindbergbågar?

2007-10-02 20:00:16

 
Tom Ekman     



Köpte mina hos Optiker Lind på Järntorget.

2007-10-02 20:43:31



Svara på
detta inlägg