FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Sträck

Magnus Eriksson     



Frustrationen är stor, har haft med mig tuben jag vet inte hur många dagar, men idag lämnade jag den hemma. Och vad änder
Tre sträck med ca 50-100 fåglar i varje flyger rakt ovanför mitt huvud mitt i slottskogen och utom räckhåll för min skithandkikare.

Jag har inte mycket info men jag ger vad jag har får vi se om det finns några mer kvalificerade gissningar från någon annan.

Sträck 1 09:12 över majvallen var för långt borta

Sträck 2 09:15 över stora dammen Utsprida i en lång osstruckturerad rad uppblandad med lite småfåglar, storlek ungefär i skat eller kårkstorlek, vingar något knubbiga och runda, tyckte mig kunna se en vit del på undersidan av vingen. Flaxade ofta och orytmiskt tänkte på nötskrika eller tofsvipa men de såg större och kraftigare ut och en ganska stor rundad stjärt också. flög långsamt sydost mot botaniska.

Sträck 3 09:18 över lilla dammen, halvsnygg plog inte som en perfekt gässplog men ändå en plog. Tänkte på falk när jag såg formen, jag gissar på ringduva, brukar de flyga på detta sätt? Ganska smala långa vingar, storleken kan mycket väl ha varit duvstorlek om än något smalare, ganska snabba, ganska lång rak stjärt, kändes som om de var enfärgade på undersidan men som sagt min kikare är inte den bästa och någon gång tyckte jag nästan att de var lite vitt också.

Angående färg så kan jag inte säga mycket om någon av dem då solen gjorde sitt och min kikare gjorde resten för att de skulle se svarta ut men de hade säkert någon annan färg.
Obs de var inte kajor eller kråkor så mycket kan jag säga.

2007-10-02 10:10:22


Björn Dellming     



Sträck 1: Ingen aning

Sträck 2: Nötskrika. Jag såg också en stor nötskrikeflock idag som drog västerut på ganska hög höjd. En rätt så häftig syn tycker jag :)

Sträck 3: Ringduva. Bra period för dem nu.

Jag gissar givetvis bara eftersom jag inte såg just de fåglarna du såg men det borde kunna vara dessa arterna du sett.

2007-10-02 11:38:58


Niklas Aronsson     



1. Skedstorkar

2. Härfåglar

3. Större turturduvor

Glöm inte tuben nästa gång!!

:-)

2007-10-02 14:39:55

 
Magnus Eriksson     



Grrrrr!!!

Må svalorna flyga långt bort i motljus nästa gång du skådar Niklas ;-)

Allvarligt talat efter Björns info (tack Björn skedstorken landa på ditt fönsterbläck) och att ha kollat lite fler bilder under dagen och med tanken på formen (speciellt vingar och kropskonstitution) under flygning så är jag ganska övertygad om att det var två flockar med nötskrikor med mellan 50 och 80 individer totalt.
Men hundra på det är jag ju inte så jag får endast kryssa i min själ bara men mäktigt var det oavsett.

Nu är det bara ut och jaga skedduvor resten av veckan.



2007-10-02 17:21:35



Svara på
detta inlägg