FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Utrustning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Utrustning


Till
översikten
Vilken fältguide till Singapore och Malaysia?

Robert Brunström     



Hejsan!
Jag åker till Singapore i januari och har lyckats klämma in lite semester där och i Malaysia. Nu undrar jag vilken fältguide som är bäst att införskaffa?

Förutom schyssta illustrtioner (helst inte foton) är utbredningskartor i det närmaste ett måste. Är dock väldigt tacksam för alla förslag!

Känner någon förresten till bra fågellokaler nära Singapore eller Kuala Lumpur förutom Frasers hill och Sungei Buloh?

Tack på förhand!
Robert

2007-11-29 12:03:34


Håkan Thorstensson     



Hej,
skulle normalt rekommenderat "Field Guide to the Birds of West Malaysia and Singapore" av Jeyarajasingham & Pearson, men jag tror den är helt slutsåld. Kvarstår Craig Robsons "Birds of South-East Asia", ca 300kr på Naturbokhandeln. Denna har dock inga kartor (i mitt tycke helt sanslöst att det saknas), men så är det också fältversionen; det finns även en bokhylleversion, kanske den har kartor, jag vet inte. Hur som, du får gärna låna mitt ex av fältversionen om du vill.

Håkan

2007-11-30 00:02:39


Benny Ahlnér     



Koalar Selangor är ett ställe som ligger ca 50km NV om Kualar Lumpur. Nås enkelt och billigt med både taxi eller buss.
Detta är en kustby och själva naturreservatet är delvis i mangrove och det finns ett gömsle vid en öppen våtmark mitt i också. Ett klassiskt ställe för alla skådarresor till Malaisiska fastlandet. Finns mycket info om detta i olika reserapporter på nätet. Exempelvis http://www.club300.se/Files/TravelReports/Malaysia2002_SH.pdf
Stället är inte stort och bor du i centrum går du ca 500m så är du inne i naturreservatets skog och ytterliggare någon km är du framme vid mangroven. Stället är enkelt att skåda på och rejäla stigar/vägar 2-3m breda i stort sett överallt att ta sig runt på. Här finns förståss kustnära arter och de ses inte vid exempelvis Frazers Hill
Skall man sedan ta sig från KS till FH kan man som vi gjorde ta taxi för 200kr och det var ca 200km.

2007-11-30 13:54:36


Magnus Lundström     



Mitt i Singapore så finns en "nationalstadspark" ett litet skogsområde nära centrum med utmärkta promenadstigar. Såg flera däggdjur och mycket fågel för att vara mitt inne i stad senast jag var där. Man tog sig dit på 30 min från city kollektivt. Sedan ca 2 timmars promenad runt i parken. Kommer inte ihåg var det hette men det är väl enda skogsreservatet i Singapore? Men det kanske är Sungei Buloh?

2007-11-30 20:48:05


Lennart Falk     



Skogsreservatet som Magnus nämner är kanske Bukit Timah? Det är ett skogklätt berg mitt på ön, väster om centrala Singapore. Ännu mera tillgängligt ligger botaniska trädgården med en hel del fågel. Sungei Buloh är ett mangrovereservat på nordvästra kusten, sagolikt nedskräpat av avfall från båtar - plastpåsar hänger i träden som julgransprydnader vid lågvatten. Men det var överraskande fågelrikt vid mina besök 2004 och där finns långa promenadstråk med gömslen och fågeltorn. Vid entrén finns besökscentrum med café. Lättast är att ta taxi dit.

2007-12-01 15:31:35


Robert Almstrand     



Hej och tack för all hjälp!
Jag kommer beställa Robsons fältguide (den andra verkar mycket riktigt vara helt slutsåld), den finns för övrigt i två upplagor vad det verkar; en som givits ut av Princeton 2005 och en av New Holland publishers samma år. Verkar av allt att döma vara samma bok. Princetonvarianten visade sig finnas för 209:- på Adlibris, ett bra pris.

Tack även för tipsen om resmålen, jag har haft ögonen på de nämnda ställena (Bukit Timah, Kuala Selangor, Sungei Buloh och Frasers Hill) och tackar för rekommendationerna! Era beskrivningar av lokalerna kommer klistras in i guideboken omgående!

Jag hade inte heller en aning om att det var så enkelt att ta taxi till FH, var det totalpriset för taxin?! Oerhört billigt i så fall.

Än en gång tusen tack, jag hoppas få återgälda det snart!

2007-12-03 16:49:22


Markus Lagerqvist     



Hej,

Har inte varit där själv, men fick precis tips från en lokalskådare i Singapore att Panti Forest i Johor är det kanske allra bästa stället att se Malaysian Rail-Babbler. Enligt honom har man väldigt goda odds att se arten där, året runt.

Nya rön tyder på att arten är närmast släkt med kråktrastarna (Picathartes) i central- och västafrika och rockjumpers i Sydafrika, så det är nog stor chans att arten kommer att bli en egen monotypisk familj i framtiden vilket ju tillför ännu en dimension till en häftig art :)

2007-12-04 10:23:37


Benny Ahlnér     



Kolla även på reserapport http://www.club300.se/Files/TravelReports/Malaysia2002_JB.pdf från 2002 under The Gap och FH beskrivningen. Där skriver han att det kostade 100RM och tog 2.5 timmar. Jag var där 2003. 1 Malaysisk Ringit är idag värderad till 1.92kr och det har nu gått några år så jag kan tänka mig att kostnaden är lite högre nu men inte mycket.

2007-12-04 12:52:10


Magnus Lundström     



Om du nu inte redan fått nyss om detta via Club300:s nyheter så glöm inte leta efter ´White-faced Plover´ i Singapore. Möjlig tidigare oupptäckt ny art! Har bla setts i utfyllnadsområdet kring Tuas i västra Singapore. Går säkert att ta taxi dit också ;) Se vidare club300 eller surfbirds.com. Ett annat tips är att alltid ha koll på priset när man äter ute i Singapore ett glas vatten kan variera mellan 10 och 70 kr! Likaså med ölen (>80kr!)

2007-12-05 11:37:21

 
Hampus Lybeck     



2002 var en Malaysisk ringit värd ca 2,3 kr vill jag minnas. Hur det påverkar eventuell prisskillnad då och nu är jag emellertid inte i skick att räkna ut :)


2007-12-05 22:18:33



Svara på
detta inlägg