FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Var och hur leta efter tretåiga hackspettar?

Tobias Källqvist     



Hej!
Tänkte ge mig ut och leta efter fler tretåiga hackspettar (alltså inte på de nu kända lokalerna som ex. Klippan). Har någon tips om strategi när man ska leta efter dessa gynnare som nu förärar oss med sin närvaro? Vilka biotoper letar man i? Vad lyssnar man efter? Annat som ökar chanserna att hitta tretåig? (Spåren känner jag till. )
Mvh Tobias

2007-12-07 09:34:56


Johannes Löfqvist     



En bra grej kan vara att leta i riktigt gammal granskog som inte växer för tät. Hittar man bra skog är det bar(r)a att leta efter ringar på träden och ha lite tur. /Johannes

2007-12-07 12:13:32

 
Christer johansson     



Ett förslag på lokal är norr och söder om centrala Yxsjön. I norr har Benedalen och öster om denna fin biotop. Ta vägen mot Benareby (från Mölnlycke), ta av vid Nya Långenäs. Lite norr om östra paradistjärn går stig in i Benedalen.
Även söder om Yxsjön är fint, åk nästan genom Benareby, ta vänster vid Näsetvägen, åk längst ut på denna och traska förbi Slättebacketjärn och du är inne i en riktigt häftig grannaturskog. Här har jag sett spår från den tretåiga.
Möjligen kan även Bråtaskogen norr om Mölnlycke även ge nåt.
/Christer

2007-12-07 13:18:18



Svara på
detta inlägg