FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Svalan överbelastat?

Berndt Lindberg     



När man rapporterar nuförtiden (jag har i o f s inte varit så flitig tidigare) vet man inte om man vågar trycka på sparaknappen. Jag skulle precis lägga in några observationer och efter en stund kommer det upp "sidan kunde inte visas", vilket jag tycker egentligen är helt fel. Det borde stå överbelastning försök igen. Men det stora problemet att informationen jag skulle rapportera den försvinner, så att man måste ta om hela proceduren igen;

eller känner någon till om det finns någon annan sparafunktion, således av det man matat in, innan det sänds för registrering?

2008-04-11 17:53:54


Pär Lydmark     



Det stämmer att Svalan är ganska hårt belastad just nu. Följande informationsmail gick ut på Brevduvan igår:

"Hej!

Svalan är som brukligt vid den här tiden på året utsatt för extrem hög belastning och vi gör allt för att försöka förbättra och hitta sätt att minska lasten på våra servrar.

Sedan Svalans start har vi haft en årlig ökning på ca 40%, både gällande antalet rapporterade observationer och antalet besökare. För 2-3 år sedan trodde vi att systemanvändningen nått sin topp och att det skulle plana ut, men så är inte fallet! Det är förstås en mycket positiv utveckling men den medför att vi ständigt måste förfina och förbättra prestandan på funktioner som tidigare fungerat bra.

Bildgalleriet har vi nog alla upplevt som lite segare än det mesta annat i Svalan varför denna fick en akutbehandling i början av veckan. Bildgalleriet visar nu flera bilder per sida (vilket minskar antalet visningar) och sparas dessutom i 15 minuter in den kan uppdateras. Alla som tittar på bildgalleriet ser nu samma sida utan att databasen behöver anropas. Även Dagens fågel har fått förlängd uppdateringstid till 5 minuter (från 2 minuter). Detta innebär att om du rapporterar en art så kan det dröja 5 minuter innan den syns.

Vi vill också passa på att slå ett slag för rapporteringen med Excel-fil. Har du tillgång till Excel kan du ladda hem en mall och i lugn och ro fylla i dina rapporter och sedan rapportera dem i ett svep. Om fler rapportörer använde denna funktion skulle systemet må bättre.

Både den nationella och de regionala rapportkommittéerna jobbar med att administrera fynd just nu och deras arbete krockar med den period då Svalan är som populärast vilket är ytterligare en orsak till att Svalan går segt.

Skåda mer och surfa mindre!

MVH
Johan Södercrantz och Johan Nilsson"

2008-04-11 19:19:34


Per Björkman     



Kanske nån som brukar använda inmatning från Excel-filer kunde ge en kort instruktion hur man hämtar hem och använder denna metod.

2008-04-14 18:58:24


Lars Gustafsson     



Logga in på Svalan. Välj "Rapportera" och sedan "Excelinmatning". Därifrån kan du sedan ladda ner Excel-mallen och resten är självinstruerande. Se annars manualen eller återkom.

Mvh
Lars

2008-04-14 20:22:32


Nils Abrahamsson     



Eftersom jag själv inte tyckte det var fullt så enkelt innan jag lärt mig så kommer här ett litet förtydligande.
Knepet är att man skall skriva in alla obsarna i excel lokalt på sin pc (detta var speciellt käckt när man ringde upp via modem...)
Därefter kopierar man rubbet, Ctrl+A och Ctrl+C, och går sedan till Svalans Excelinmatning där man klistrar in, Ctrl+V, alltihop. Det kommer att se lite konstigt ut men rättar till sig när man tryckt Enter.
Man måste dock innan Enter välja rätt rapportområde överst på inmatningssidan.
Lokalen bör man skriva exakt som den heter i Svalan, men man får olika alternativ om det inte blev rätt.
Hoppas detta tillförde något. /Nisse

2008-04-15 08:56:43


Hampus Lybeck     



jag klarade just att mata in en bunt obsar med excelarket utan att ens läsa instruktionerna. Kan ha varit bara tur, men jag upplever det som att proceduren är rätt intuituvt upplagd.

2008-04-15 22:28:29

 
Per Norberg     



Hej!

Nu är det 65 st inloggade på Svalan vilket gör att det inte går att logga in sig.

Mvh
Per N

2008-04-20 21:32:57



Svara på
detta inlägg