FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Läten att identifiera

Tobias Källqvist     



Ger mig här på att i text beskriva två läten som jag inte lyckats identifiera och hoppas på att någon kan ha en idé om art.

1. Ett läte som min bror hörde, han beskrev att det lät som ”när man blåser i ett rör i vatten”, ett bubblande läte alltså. Det var inte orre – den hörde vi nästa dag och det stämde inte, det han hört var dovare. Lätet var kraftfullt och hördes på eftermiddagen och kvällen. Varje strof var några sekunder lång.
I området finns mycket spelande grodor (vanlig groda), men deras läte ligger mer som en bakgrundsmatta från massor av individer, vi lyssnade även på dessa och det stämde inte in. Det aktuella lätet var tydligare, kraftfullare. Området är ganska varierat – hagmarker, ett del fuktig mark med lövträd, omgivet av barrskog.

2. Samma ställe, en finkstor fågel satt i en björktopp och sjöng ett ganska raskt ”tiu tiu tu(di)lu” där tonläget sjönk inom varje ”ord”, och från ett ”ord” till nästa. Påminde där lite om rödvingetrast men var inte alls pladdrigt/strävt utan istället glasklart/flöjtande och påfallande kraftfullt.

Någon som vågar ge sig på en gissning om vad dessa läten kan ha varit??

Tobias K


2008-04-17 14:13:38

 
Peter Strandvik     



Grönfink kanske?

Bubblande ramsor, följda av "dra-på-kam-rrrrrrr"

Peter S

2008-04-17 14:32:25



Svara på
detta inlägg