FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Ortolansparv??

Magnus Persson     



Igår 17/4 kväll vid 19:30-20-tiden passerade jag den ivallade vägen till Torslanda golfbana (parallell väg med 155, dvs mot Amhult) och gjorde en ej 100% artbestämning av möjlig Ortolansparv. Det som framförallt får mig att tvivla är att antalet var ca 25-30 individer samt att det är ca 2-3 veckor tidigt. Täckningarna stämmde väl med både hane och hona enligt det jag såg. Jag borde möjligtvis ha rapproterat detta som "ej säkert bestämmd", men sov istället på saken av ren osäkerhet. Ortolansparven kan ju nu under våren uppträda i mindre flockar, dock har jag alldrig sett mer än enstaka individer tidigare. Kan det vara så att någon annan art nu har en övergångstäckning som går att förväxla. Jag såg fåglarna både sittande och flygande och flocken innehäll både honor och hannar.

2008-04-18 08:00:01


Håkan Thorstensson     



Eftersom det gick att avgöra att det var både honor och hanar kanske du skulle kunna besrkiva något om utseende på respektive?



2008-04-18 10:28:05


Johan Svedholm     



Jag hade en flock hämplingar vid ungefär samma ställe igår vid 18:55. Kan det varit dessa du såg? En så stor flock ortolansparvar, och dessutom så tidigt på säsongen, vore inget annat än en sensation och faller nog tyvärr på sin egen orimlighet.

2008-04-18 10:33:59


Magnus Persson     



Ovan fråga "Ortolansparv??" är tänkt som allmän fråga (ej fullt tydligt).

Artbestämmningar görs genom bla beteende, rörelsemönster, täckning/kroppsform/storlek och miljö. När vissa av faktorerna ej uppfylls, kan man många gånger ändå få ihop helheten till artbestämmning. I detta fallet med "Ortolansparv??" är flera faktorer osäkra som ovan beskrivs, men finner det inte orimligt med Ortolansparv map täckning/storlek/milö (under relativt hyfsade observationsförhållanden). Dock avböjer jag mig säker artbestämmning map antal och kalendertid.

Finns det någon rimlighet i ovan angiven observation?

2008-04-18 10:44:59


Magnus Persson     



Tydligaste obs hade jag på två honor (ca 8 m från bilen). Täckningen exl huvud (dvs hela kroppen) var som ryggen/vingtäckning på Järnsparv men något ljusare på huvud, med viss täckning till mustasch. De hannar jag observerade (ej fullt lika bra obs) var brun/röd/rosa på bröst, skarp avslutat mot hals/nedre delen av nacken. Relativt ljusa på huvudet med ljusare streck från näbben ner på sida/hals mot nedre delen hals/nacke, samt ljusare haksträck. Inget rött alls på huvude.

Vid kl.16:20-30 såg jag Hämpling i samma område. Antalet bedömde jag till 35 ex.

2008-04-18 11:06:01


Håkan Thorstensson     



Personligen anser jag utseendet på fåglarna ha större betydelse än beteende och miljö. Likt Johan vill jag påstå att det är orimligt att det skulle ha rört sig om ortolansparv (skriver detta mycket motvilligt eftersom jag ogärna ventilerar åsikter om andras observationer).

Återigen, då det gick att avgöra att flocken innehöll fåglar av bägge kön, så bör det också gå att beskriva åtminstone något om utseendet. Kanske även läten?


2008-04-18 11:06:08


Håkan Thorstensson     



Hmm, råkade visst skriva samtidigt som du, Magnus.

Vad skiljde fåglarna på kvällen från hämplingarna på eftermiddagen?

2008-04-18 11:20:39

 
Magnus Persson     



Jag var idag 18/4 kl.16:10 nere vid Torslanda golfbana för att studra Hämplingarna. Antalet Hämplingar vid tillfället var 26 st. Vissa individer hade en kontrastrik täckning enligt den beskrivning gällande "nedåtlutande mustach", några inte (gäller både hona/hane). Det finns ingen tvekan, det var Hämpling. Missbedömningen låg i starkt lågt medljus, marksittande fålar (på lergjord) samt att jag endast har lyckas få bra okulär träff på de individer med tydliga nedåtlutande mustachstreck/hakstreck.

Osäkerheten var befogad på fler sätt än ovan angivelse!

Tack för hjälpen gällande rimlighet och frågeställningar.

MP

2008-04-18 18:00:58



Svara på
detta inlägg