FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Valborgstraditionen.

Kristoffer Nilsson     



Hej!

För några år sedan åkte jag ut till Hönö väldigt ofta och framför allt våren var härlig att möta där ute. På senare år har besöken av olika skäl tyvärr blivit färre och mer oregelbundna.

En dag som "förr i tiden" var hundraprocentig i god utdelning var Valborgsmässoafton. Vi var nog inte väldigt många skådare som lade märke till den "magi" som rådde denna dag för det var aldrig mer än max fem personer i Räveskärs-/Kråkuddenområdet denna "garanterat" goda morgon.

För att beskriva lite kring vad som sågs så har jag gjort en lista nedan:

2002: Adult bredstjärtad labb (ljus fas).
2003: Vitnäbbad islom i sommardräkt.
2004: Vitnäbbad islom i sommardräkt.
2005: Adult bredstjärtad labb.

Valborgsmässoafton 2006 var det ingen bevakning på udden, enligt Svalan, och i fjol sågs inget sällsyntare där ute. Jag är dock säker på att "magin" lever kring Valborg på Hönö och frågan är nog bara vad det ska bli i år? Den som åker dit får se... Lycka till!

2008-04-27 12:25:46


Kristoffer Nilsson     



Så var det åter dags för Valborgsmässoafton och magin återkom i morse. Grattis till er som fick se Kung Adamsii från Hönö. Trevlig helg!

2009-04-30 20:04:59


Jan-Åke Noresson     



Jo, magin verkar hålla i sig
En mer magnifik islom får man leta efter. Och den ljusa kustlabben var nästan lika snygg som en bredstjärtad dito. Dessutom drog en bergand och en snatterand förbi - inga arter det direkt dräller av vid Kråkudden.
Grönsnabbvinge och storfläckig pärlemofjäril i Ersdalen var också kul att få se.
Tips om fler magiska datum är välkomna!


2009-04-30 22:40:34

 
Kristoffer Nilsson     



Hej igen!

Ja, varför inte fortsätta med 1 maj då? ;) Idag hade jag förmånen att få vara på Klåverön tillsammans med min goda vän Jan Petersson och hela denna ö är i mina ögon magisk. Det är synd att det är så svårt att ta sig dit, men det är definitivt värt att anstränga sig lite och besöka denna pärla. Det känns som ön har hur stor potential som helst.

Den 1 maj 2004 hade jag också förmånen att få vara på Klåverön och fick då helt osannolika möten med göktyta och vi uppskattade antalet denna dag försiktigt till minst tre göktytor som vi var säkra på, men det kan säkert ha varit flera. Så idag var det dags igen och vi mötte återigen tre göktytor. Det är främst den storslagna dalgången V om Utkäften (inom en väldigt liten klick skådare är denna dal numera mer känd som Wryneck Valley) som visat sig vara klart bäst.

Jag vill påstå att den 1 maj på Klåverön är riktigt bra för göktyta och de observationer som vi har fått vid båda dessa tillfällen har varit helt enastående. En snabb sökning på Svalan visar att det finns fem observationer av fler än två adulta göktytor under 2000-talet i rapportområdena Bohuslän, Göteborg och Halland och Klåverön står alltså för två av dessa. De övriga är gjorda vid olika lokaler i Halland. Må väl och njut av våren!

2009-05-01 20:53:07



Svara på
detta inlägg