FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Brudarebacken

Magnus Eriksson     



Ser man alltid en massa spännande obsar från. Tänkte jag kanske skulle ta en kvällskådning där ikväll men jag är lite osäker på hur man tar sig dit. Någon som har en bra beskrivning?

Eller finns det kanske någon som har bättre tips på ställe för kvälls/nattskådning i närheten av Göteborg?

2008-05-23 16:13:48


Magnus Eriksson     



Det blev välen istället. Kul det också. Grässhoppsångare och 3 kärrsångare, en fanatisk näktergal, skedand och lite annat. Plus att jag blev jagad av kolonistugsägarna som trodde jag var biltjuv... Jag kände mig som skurk hela tiden efter att de varit på mig =).. Men sedan träffade jag en fågelskådare som hjälpte mig med artbestämmningen vid 23:30 någon gång =)...

Härlig nattskådning.

2008-05-24 09:20:46


Leif Andersson     



Brudarebacken finns inte på någon karta. Däremot Brudaremossen - som, efter att ha fyllts med någon miljon kubikmeter avfall, nu är en maffig kulle. Du hittar vägen dit på sid 34-35 i Gula sidorna.

Om man åker kommunalt är det enklast att antingen ta 5:ans spårvagn till Töpelsggatan, eller 3:an till Kålltorp/Torp (ändhållplatsen). Därefter går man Töpelsgatan/Alfred Gärdes väg en knapp kilometer, varefter man tar Brudarmossevägen yterligare ca en km.

Sträcksäsongen är nu närmast avslutad, så på den avdelningen händer inte mycket. Ändå finns det ofta mycket i fågelväg att upptäcka på och runt backen och inte minst är den en utmärkt lokal för diverse fjärilsarter just nu.




2008-05-26 12:01:01


Leif Andersson     



Nu har backen också begåvats med ett synnerligen gediget fikabord, tre meter långt och tillverkat av 4"s granplankor. Dessutom placerat på en likaså gedigen grusbädd.

Bordet, plus en lika stadig bänk i alkärrret sydväst om backen, har placerats ut på uppdrag av parkförvaltningen. Bra jobbat!

2010-10-14 12:45:26


Pär Lydmark     



På GOF:s hemsida finns lokalinformation om de 30-40 vanligaste lokalerna i Göteborgs närområde, däribland Brudarebacken. Gå in på www.gof.nu och klicka på Lokaler > Göteborg > Brudarebacken så får du fullständig information om hur du kommer dit med bil eller kollektivt, länkar till kartor m.m. (nu har ju visserligen Leif beskrivit det mesta om hur man hittar dit ovan, men om du funderar över andra lokaler i framtiden är det alltid värt att kolla GOF:s lokalavdelning).

2010-10-15 12:51:01

 
Hans-Erik Hermansson     



Om man vill åka kommunalt till Brudarebacken så blir det nog lite närmare att gå ifrån Spåntoget..Dessutom så slipper man ju en lång och svår uppförsbacke.

MVH HEH

2010-10-15 12:57:44



Svara på
detta inlägg