FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Jag har också hört ovanlig sång

Magnus Eriksson     



Fick till min stora glädje lyssna på härmsångare i slottskogen idag. I buskagen och i träden bakom det röda huset med dansbanan (i närheten av gamla polishuset).
När jag gick närmare för att lyssna och se om jag kunde se den hörde jag först en svarthätta som lät väldigt lam i jämförelse. En väldigt avancerad koltrast akompanjerade med mobiltelefonljud jag aldrig hört förut. En bofink överöstade allt då och då. Men inne i en buske aldeles intill vägen hördes något mycket märkligt. Knappt att man kan kalla det för fågelsång utan snarare ett stön, eller kanske något strävare och mörkt metaliskt (ganska dålig jämförelse att kalla det stön) tvåstavigt upprepat fyra fem gång men några sekunders mellanrum. Inte som någon kråkfågel ljudet lät som om det kom från en mycket mindre fågel mer åt sångarhållet. Tänkte lite på de mörkaste ljuden som kärrsångaren gör fast det var ingen kärrsångare (såvida nu inte dom gör sådan udda och enstaka ljud mitt på dagen) Såg ingen fågel och därefter tystnaden. Och jag återgick till att lyssna på härmsångaren

Inser att det är svårt att hjälpa till med fältbestämning på den så det blir mer av en upplevelseförmedling kanske. Märklig koltrast, ny fågelart för mig med härmsångare och märklig okändis i en buske samtidigt. Det hela gjorde att jag blev 25 minuter försenad till ett möte på jobbet =).

2008-05-27 14:20:59


David Lundgren     



Hmm..stönande från en buske i slottskogen? Detta är ju som upplagt för roliga svar..:) Det var inget rejvparty i närheten?

2008-05-27 18:47:38

 
Magnus Eriksson     



Haha varför ser man aldrig sådant själv när man skriver det.. Jaja den sortens stön var det ändå inte då hade jag dessutom förmodligen sett någon när jag stod med kikaren och stirrade rakt in i busken.. =)
Men på tal om sång så gjorde jag en nattvandring i slottskogen i natt, 23:30 till 00:30, inte ett ljud. Så några nattsångare finns i alla fall inte i slottskogen det är ett som är klart.
Det enda som kom i närheten var en förskrämd gräsand som tutade till en gång annars komplett tyst inte ens någon koltrast...

2008-05-28 00:49:52



Svara på
detta inlägg