FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Kärrhök - Albino

Ove Andersson     



Upptäckte en vit kärrhök som sökte byte strax ovanför trädtopparna utmed skogskanten mot Göta älv. Sökte byte över de låga träden precis på samma sätt som den bruna kärrhöken gör över vassbälten. På grund av mobbing från en kråka slutade det med luftakrobatik lite högre upp i lufthavet innan kärrhöken tog höjd och glidflög iväg åt sydsydöst in över Vättlefjäll.

Kunde konstatera, även i kikaren, att denna kärrhök var helt gräddvit på hela undersidan, kropp och vingar förutom de svarta vingspetsarna. Ovansidan som inte kunde beskådas lika bra såg ut att vara gräddvit även denna men med grå eller blå anknytning på kroppsdelen.

Albino, färgvariant eller kanske annat art. Någon som känner till ?

2008-05-29 22:29:33


Niklas Aronsson     



Låter mer som en annan art om du frågar mig. En albinofågel har inga färger alls så det kan det inte ha varit. Leucistiska och melanistiska fåglar kallar man sådana individer som inte kan bilda vissa pigment och alltså vissa färger eller där pigmentbildningen är störd vilket leder till udda färgkombinationer. Det är ovanligt hos stora fåglar är min uppfattning, vanligare bland tättingar.

Alltså tror jag mer på en annan art. Det du beskriver låter onekligen som en hanne av antingen ängshök eller stäpphök. Dessa båda är betydligt mindre och slankare än brunkärrhök, men sådant kan vara svårt att avgöra om man bara ser en fågel.

Låter onekligen väldigt spännande.

2008-05-30 08:46:24


Niklas Aronsson     



Kolla gärna denna länk:

http://www.avifauna.se/index.asp?lev=1956&typ=1

Sedan kan man ju alltid varna för att en gammal hanne brunhök under vissa omständigheter kan se väldigt ljus ut på undersidan och ovansidan är ju oxå rätt ljus!

2008-05-30 09:04:53


Pär Lydmark     



Vi kanske inte ska glömma hane blå kärrhök i sammanhanget heller. De är ju kraftigare än både stäpp- och ängshök och upplevs mer som brun kärrhök i form och proportioner, vilket stämmer med beskrivningen. Dessutom betydligt ljusare än ängshök, ängshök brukar aldrig ge intrycket av att vara vit tycker jag. Vitheten pekar alltså på stäpphök eller blå kärrhök, och även om det inte direkt är säsong för blå kärrhök här just nu är det ju trots allt mer troligt än en stäpphök som är extremt sällsynt här. Dessutom är det sådan storleks- och formskillnad på en stäpphökshane och en brun kärrhökshane att man knappast borde fundera på om det är en ovanligt ljus brun kärrhök man ser om det verkligen skulle vara en stäpphök. Den upplevs ju som en pygmé i sammanhanget. Min röst går alltså på antingen en sen blå kärrhökshane eller en ovanligt ljus brun kärrhök som i starkt ljus kan upplevas som väldigt ljusa precis som Niklas skriver.

2008-05-30 17:57:11


Ove Andersson     



Hej Niklas och Per
Vill först tacka för er hjälp.
Observationen skedde igår den 29 maj klockan 18.40 i bra ljus, sol/medljus. Närmaste obs-avståndet var kring 50 meter.

Har efter ditt tips Niklas sett på massor av bilder på Ängs- och Stäpphök och funnit 4 bilder där den helt gräddvita färgen på fjäderdräkten stämmer med min obs. Alla gäller Stäpphök.

Dels ditt tips Niklas på bilden av en Stäpphök, bilden på den vita höken tagen i mars 1995 i Israel av Curt Johnsson.

Har vidare hittat en på www.larslundmark.se/highlightx.asp inlånad bild från 1991 samt två bilder på club300.se, tagna av Lasse Olsson 2005-08-20 och Jörgen Israelsson 2000-09-06 som även dessa stämmer med färgsättningen på fjäderdräkten.

2008-05-30 22:14:32


Pär Lydmark     



Hej igen Ove!

Minns du hur utbredningen av det svarta på vingspetsen såg ut? Både brun och blå kärrhök samt ängshök har relativt mycket svart på spetsen medan stäpphök endast har en liten svart kil som inte täcker hela vingens bredd. Detta är en viktig karaktär för att kunna utesluta blå kärrhök när det gäller stäpphök.

Har du tittat på några bilder av blå kärrhök (du nämner inga i ditt senaste inlägg)? Gör annars en bildsökning på blå kärrhök också och försök jämföra vingspetsens utseende mot stäpphökbilderna ovan.

2008-05-31 13:31:36


Ove Andersson     



Kan säga direkt att det svarta fältet på vingarna var över vingspetsarnas hela bredd och inte kilformigt in på vingen.
Såg även efter färgen på benen med kunde inte se dessa. Alla de olika aktuella arterna har tydligen ljusa ben som i så fall var svåra att upptäcka mot den ljusa fjäderdräkten.

2008-05-31 17:22:17


Pär Lydmark     



Ok, då tycker jag det mesta talar för att det var en blå kärrhök du såg (om det nu inte var ljuset och en väldigt ljus brun kärrhök som spelade dig ett spratt). Ängshök och stäpphök kan vi stryka pga av ljusheten (ängshök) och vingspetsen (stäpphök).

Blå kärrhök ses normalt i Göteborgsområdet under vinterhalvåret och försvinner norrut under häcksäsongen. De flesta har försvunnit norrut redan i början av april, men varje år görs enstaka observationer i slutet av april och i maj. Mediandatum för sista observationen i Göteborg är 19 maj, men vid åtminstone ett tillfälle sedan 2000 (då vi började bokföra alla datum) har det setts blå kärrhök så sent som den 29 maj, dvs samma datum som du gjorde din observation. Dessutom har det nog gjorts något rent sommarfynd. Det är alltså inte på något sätt omöjligt. Senaste observationen i Göteborg i år är 5 maj.

Jag vet inte om du känner att du har tillräckligt mycket på fötterna för att säkert kunna utesluta en ljus brun kärrhök, men vi kan nog utan problem klassa det som en trolig blå kärrhökshane i alla fall.

2008-05-31 19:48:30

 
Ove Andersson     



Har nu sett på några bilder av ljusa Blå kärrhökar som liknar min obs. Detta i form av Jan Mogrens foto på kustobsar från 14 maj 2003 och Peter Wikströms foto på kalixbandy.com/natur/arter.... där framför allt Wikströms kärrhök mot den grönare bakgrunden av skog ser vit ut. Min gräddvita obs hade också en grön vegitationsbakgrund. Uppfattade också att ovansidan på min obs hade en grå eller blå anknytning vilket också kunde tala för en slutgiltig kärrhök av blå art. Detta får bli rapporteringen på Svalan.

Vill till sist tacka dig Per för din hjälp.

2008-05-31 21:20:08



Svara på
detta inlägg