FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Tallbit

Uno Unger     



Det verkar ännu inte som någon större invasion av tallbitar drabbat oss här på Västkusten. Själv har jag ännu bara sett den som höll till på Rörö den 7/11, men som tyvärr blev slagen av en sparvhök. Jag misstänker att många längtar efter att få se tallbit, så därför vore det intressant att höra från de som sett tallbit hittills under hösten hur observationen gjorts. Totalt har ett 20-tal obsar rapporterats, varav hälften har utgjorts av översträckande fåglar. Har man då först hört eller sett fågeln (fåglarna) eller finns det obsar av överflygande fåglar som har varit helt tysta?

2004-12-03 10:21:29


Christer Fält     



Go em Uno!

Välkommen tillbaka från NO Afrika! Blev det en eller annan ny VP-art för din del? Nu till dina frågor, men först en kort replik; när allt kommer kring undrar jag om södra Sverige överhuvudtaget har "drabbats" av tallbit i någon större omfattning? För egen del - skådar mer eller mindre alla veckans dagar - har jag blott sett och hört den hanne som passerade vid Änggårdsbergen den 3/11. Fågeln upptäcktes på lätet, den "melodiska flöjten", och den passerade endast på ca 75-100 m håll, slog därefter till i en trädtopp ca 300-400 m OSO om ljungheden. Skälet till mitt lyckorus under en annan tråd i detta forum är att sist jag såg eller hörde tallbit var vintern 1996-97. Efterlängtad med andra ord!!

/Mvh


2004-12-03 15:00:05

 
Björn Dellming     



Hej!

Jag upptäckte dagens tallbit vid Blacktjärn på lätet, den "melodiska flöjten" som Christer nämnde. Lustigt hur upprymd man blir varenda gång man hör det lätet... det värmer som en varm kopp glögg i vintermörkret :)

Förresten, Christer, avståndet mellan Blacktjärn och Brudarebacken är ju inte alltför långt... Kanske läge att dänga in en ny art för backen i helgen? ;)

/Björn

2004-12-03 19:21:05



Svara på
detta inlägg