FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Burfågel?

Leif Andersson     



En nästan svart fågel med vitt huvud gjorde några turer bland träden utanför min balkong. Formen påminde om tornseglare, men den var något större. Lätet ett ganska gällt rop, som upprepades med täta mellanrum.

Förrymd undulat? Någon som har en idé?

2008-07-31 14:18:47


Göran Karlsson     



"Det är kombinasionen för mye sol å huithuit" för att travestera en känd svensk kultfilm.


2008-07-31 18:54:40


Göran Karlsson     



Skämt åsido så verkar det inte vara någon undulat iallafall.

2008-07-31 18:56:22


Markus Lagerqvist     



Låter som en svalstjärtseglare...

...men det är väl inte så sannolikt ;)

2008-07-31 19:12:17


Jan-Åke Noresson     



Jag såg just SAMMA FÅGEL, som Leif beskriver - såvida det inte finns flera av denna märkliga rötmånadsart i stan. Den drog i en cirkel över kolonistugeområdet i Delsjön vid 18.30-tiden i kväll (söndag) försvann åt nordväst innan jag sett tillräckligt

Det genomträngade lätet var något i stil med "hrruii", med betoning på andra stavelsen. Lätet upprepades med jämna intervall under flykten.
För övrigt var den långstjärtad med smala, smäckra vingar,
påtagligt större än en tornseglare, tecknad så som Leift beskrivit ovan: svart/gråsvart frånsett det vita/ljusa huvudet/halsen. Möjligen fanns ett ljusare band på vingovansidan, men vinkeln var svår och just då kom trädtopparna i vägen, så jag är långtifrån säker på att jag såg rätt. Flyktbanan var rak, utan bågar, flykten aktiv, snabb och lätt.

Jag har ingen aning om vad det kan röra sig om för art. Utgår från att det är en burfågel som fått smak på friheten. Parakiter vet jag för lite om, har aldrig sett dem fritt flygande, men associationerna går dit.

En lika förbryllande som uppiggande obs.

2008-08-02 20:33:20


Leif Andersson     



Varför skulle det inte kunna vara en undulat? Dom kan bli ca 5 cm längre än en tornseglare och skulle kunna verka större än en sådan, men storleksangivelser är ju alltid tveksamma när man bara ser en isolerad individ.
Jag borde också ha nämnt den långa avsmalnande stjärten.

Någon slags papegoja bör det i alla fall ha varit. För några år sedan flög en till formen likadan fågel alldeles intill ett antal skådare på toppen av Brudarebacken. Den fågeln var blå med ljust ansikte och angavs som undulat av en burfågelskunnig bland oss.

2008-08-04 07:36:33


Göran Karlsson     



Stjärten är ju lång hos en undulat men kort hos tornseglaren med vilken storleksjämförelsen gjordes. däremot är vinglängden större hos en tornseglare än en udulat. därför tror jag man upplever undulaten som mindre än tornseglaren. Undulater har gröna och gula teckningar hos den vilda populationen men förädlade exemplar har alltifrån vita, gula, gröna till blåa färger. Dock har jag aldrig sett en mörkbrun eller svartaktig undulat.

2008-08-04 13:02:49


Fredrik Kronhamn     



Nymfparakit? Färgschema ljust huvud, mörk kropp, ljusa vingteckningar stämmer bra, och förädlade sorter finns det gott om. Skräniga och högljudda kontaktläten. Hittade en flyktbild:

http://flickr.com/photos/parrots/2424194284/sizes/o/



2008-08-04 16:26:07


Ingemar Åhlund     



Låter som en nymfparakit. Var med om samma sak i Mellerud, Dalsland en vinter på 80-talet. Blev svårartat förvirrad, trots att jag sett arten åtskilliga gånger i dess hemland, Australien.

2008-08-04 17:54:41


Leif Andersson     



Nymfparakit verkar stämma. Det är ju också en papegojart så vitt jag förstår.

Tack för hjälpen!

2008-08-04 18:03:49


Nils Abrahamsson     



finns en bild på GlobalTwitcher oxå (www.globaltwitcher.com)
Kan ju vara läga att slå ett slag till för den sajten.
Välj "Sök arter" skriv namnet på valfritt språk (både fåglar växter däggdjur mm) och du får upp bild, namn på olika språk och karta med utbredning, litteraturhänvisning mm mm. Plus vilka som kryssat arten.

2008-08-04 18:16:53


Johan Svedholm     



Finns ju en en stilig flyktbild på Svalan också:

http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/image.aspx?obsid=9769030

Var också med om detta för att par år sedan då jag låg och lagade bilen. Ett mycket genomträngande lockläte fick mig att slå skallen i en drivknut och förvirrad krypa fram, bara för att gnida rosten ur ögonen och se en papegoja försvinna över hustaken. Den hade dock den goda smaken att landa på ett hustak några kvarter bort, och genom att följa locklätena hittade jag den snart och kunde konstatera att det rörde sig om en vildfärgad hona (eller ungfågel?) av just nymfparakit. Festligt värre.

2008-08-04 18:57:47


Markus Lagerqvist     



"Nymfparakit verkar stämma. Det är ju också en papegojart så vitt jag förstår."

Nja, beror på var man drar familjegränserna.

Nymfparakiten hör till kakaduorna, som de flesta numera räknar som en egen familj!

2008-08-04 19:03:47


Johan Svedholm     



...och jag har för mig att det korrekta svenska artnamnet numera är just nymfkakadua.

2008-08-04 19:08:16


Daniel Gustafsson     



"Nja, beror på var man drar familjegränserna.

Nymfparakiten hör till kakaduorna, som de flesta numera räknar som en egen familj! "

Vilket ju spelar mindre roll, eftersom båda famlijerna fortfarande tillhör ordningen "papegojfåglar", och således är papegojor sensu lato.

2008-08-05 09:59:22


Markus Lagerqvist     



Jo, du har förvisso helt rätt, båda familjerna tillhör ordningen papegojfåglar.

Så nästa gång man ser en misstänkt toppskarv sträcka förbi Kråkudden kanske man skall skrika:
"Liten pelikanfågel, går söderut, lämnar Södra Bolle... NU!"

Skulle säkert bli en häftigare reaktion då. ;)

2008-08-05 10:51:35


Daniel Gustafsson     



Varför inte? Jag vet inte hur många gånger jag under sträckräkning eller liknande hört någon säga att de sett en liten tätting...

Är inte en toppskarv trots allt en ganska stor pelikanfågel? "Liten pelikanfågel" skulle jag nog troligare tolka som en fregattfågel eller nåt...

2008-08-05 17:11:52


Markus Lagerqvist     



Kanske diskussionen håller på att spåra ur, men min minnesbild av fregettfåglar är allt annat än att de är små, så jag var bara tvungen att kolla upp det ;)

Toppskarv:
längd 68-78 cm
vingspann 95-110 cm

Praktfregattfågel:
längd 90-110 cm
vingspann 215-245 cm

...dvs större än t.ex. en svartbrynad albatross, så nog kan man kalla toppskarven liten i jämförelse!

2008-08-05 17:34:06

 
Jan-Åke Noresson     



Tack för alla tips
och webb-sidehänvisningar med flyktbilder. Bilderna stämmer ganska väl överens med min minnesbild. Jag såg visserligen inte någon orange kindfläck, men den kanske inte är så påtaglig i alla dräkter/åldrar. Det är dessutom så mycket att försöka hålla koll på de få sekunder man har chans att kolla in fågeln innan den är borta så somligt är lätt att missa.

Silhuetten ser rätt ut, även om jag uppfattade vingarna, särskilt handpennorna, som ännu smalare/smäckrare än på bilderna.
Jag minns i och för sig den här individen som mörkare. Men grått kan se förstås se svart ut beroende på ljuset (eller dunklet). Och utifrån länktipsen ovan inser jag att nymfparakit kan anta många skepnader. Den mörkaste varianten på Fredriks bildlänk ligger nära den fågel jag såg i Delsjön. KUL att mysteriet ser ut att ha fått en lösning.


2008-08-05 18:03:10



Svara på
detta inlägg