FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Havssulor på sträck eller inte....

Niklas Aronsson     



Få har väl missat att gårdagen var fantastisk på alla vis vid såväl Kråkudden som Vinga.

Men när jag ser att det skulle ha sträckt 590 havsulor söderut vid Kråkudden blir jag en smula betänksam. Jag bevakade sträcket vid Vinga från gryning fram till klockan 14:50 och därfrån är siffran drygt 130.

Havssula är knappast en art man missar så hur förklarar man att siffrorna avviker så otroligt från varandra?

Jag tror att svaret är att fåglarna inte har sträckt söderut utan snarare sydväst och därefter rakt väst efter att ha passerat Kråkudden. Fåglarna har sedan passerat omigen vid Kråkudden och så att säga blivit räknade flera gånger om.

Såhär års är den nästan uteslutande subadulta sulor som flyger omkring, alltså icke-häckare som drar omkring. Fram till middagstid hade vi nästan inga sulor alls på Vinga. Vid ett tillfälle berättade Björn Dellming på telefon att de hade 60 sydsträckande sulor på en kvart, vi hade noll på Vinga! Däremot kunde vi se silhuetter flyga söderut framför Pölsans fyr (Hur långt avståndet var mellan sulorna och Pölsan är däremot omöjligt att säga). Det var först när vinden vridit upp rejält på sydbäst och väst som det började komma sulor till oss på Vinga.

Jag minns ett annat år när vi på Kråkudden hade en olycklig sula med en grön tråd i näbben. Den sulan passerade tre gånger den förmiddagen.

Vad jag vill säga med detta mångordiga inlägg är att jag tror sträcksiffrorna lätt kan bli felaktigt för stora. Framförallt om man lägger in fåglarna som sträckande söderut.

I all välmening!

2008-08-15 12:50:54


Markus Lagerqvist     



Hej,

Notera också siffrorna på fisk-/silvertärna:

Kråkudden, 1.700 ex mot S
Vinga, 60 ex mot S

Även om dessa är mer svårräknade och kanske underskattats på Vinga, är ju skillnaden enorm!

Vinga hade dock fler kentor än Kråkudden...

2008-08-15 18:08:56


Per Björkman     



Tänkte också på det med tärnorna, Markus.
Totalantalen för samtliga tärnor fisk-, silver- och obest, fisk/siver vid Kråkudden har varit 781 ex 2003, 115 ex 2004, 581 ex 2005, 361 ex 2006 och 376 ex 2007, således en rekorddag utan motstycke igår. Det vore roligt med en beskrivning av hur de kom.

Ha en god helg.

2008-08-15 18:42:17


Per Björkman     



Jag vill förtydliga att min sifferbombning gäller för höstarna dessa år.


2008-08-15 18:45:41

 
Björn Dellming     



Hej allihop!

Får väl kommentera diskussionen lite då det är jag som stått för rapporteringen från Kråkudden denna fantastiska dag. Jag noterade redan tidigt i skumrasket när vi fällt upp luckorna att det sträckte på rejält med tärnor. Försökte först urskilja om det var fisk- eller silvertärnor eller iaf en ungefärlig fördelning mellan de båda arterna, men gav upp det rätt snabbt då siffrorna skenade iväg mot hundratal... Kändes dock som om merparten var fisktärnor.

Flockarna var i genomsnitt på ca 10-12 ex i storlek men ibland uppemot 20 ex, samt vissa ströindivider eller glest utdragna flockar. De fortsatte komma i en till synes aldrig sinande ström under hela obstiden därute. Både nära och långt ut vid horisonten.

Jag har mycket svårt att tro att 96,5% av dessa inte skulle passera vinga. Möjligtvis har väl kanske de tärnor som gick nära Hönö passerat innanför Vinga (för jag gissar att Vinga-skådarna spanade mot nordväst?) men det gick många många flockar på kilometeravstånd utanför hönö och dessa borde i all rimlighet även passera Vinga på synbart avstånd?

Hade varit lite kul att veta om någon höll ordentlig koll på just tärnor från Vinga eller om dessa förbisågs på något sätt?

1700 ex är en ganska så exakt siffra från hönö denna dag, men hur exakt är 60 ex från vinga? Individräknade ni eller är det en uppskattad siffra av fåglar som ni kanske egentligen inte räknade så noga?

MVH
Björn

Nästa gång åker jag med till Vinga... och räknar tärnor.. ;)

2008-08-15 20:39:51



Svara på
detta inlägg