FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Räkna finkar

Kristoffer Nilsson     



Hej!

Finkarna verkar ha kommit igång efter den lite kallare natten och det är i alla fall vid Smithska udden i Gbg lite tidigare än normalt och det är välkommet eftersom jag har haft det ganska kass med både trädpip och gulärla under augusti.

Idag var det fantastiska rörelser vid bl a Grötvik och rapporten där gör gällande att det passerade 3000 finkar per minut (om jag föstår det rätt) under delar av morgonen. Fantastiskt! Jag undrar hur ni lyckades räkna 3000 finkar på en minut och vilket tillvägagångssätt ni har. Delade ni upp räknandet i olika zoner eller hur gjorde ni?

OBS! Jag ifrågasätter inte rapporten utan jag vill bara veta hur ni gör av nyfikenhet. Jag hade hoppats att jag skulle kunna komma ner till er i Grötvik under september, men det ser tyvärr svårt ut. Jag hoppas att jag kan få uppleva dessa magnifika rörelser någon annan gång istället. Min summa idag avser det antal som jag såg och dessa räknades under hela tiden i tiotal. Jag tror att jag kan ha fått med ca 2/3 av det totala finkantalet över Näsetudden idag, men då många flockar flög oerhört högt så kanske det faktiska antalet är dubbelt så många som min rapport redovisar.

Om ni inte vill diskutera detta i forumet så svara gärna till min e-post kristoffer.nilsson5@comhem.se Grattis till en fin dag och hoppas att rörelserna fortsätter imorgon. Trevlig helg!

2008-09-12 19:54:48



Svara på
detta inlägg