FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Foto 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Foto


Till
översikten
Photoshop eller Lightroom

Per Norberg     



Med anledning av Thomas Samuelssons inlägg i förfrågan om kurs i Photoshop önskar vi ett mer konkret svar på om ni vill ha kurs i Photoshop eller Lightroom. Vill ni gå båda två så går väl det också om det passar tidsmässigt för er.
Nu är det bara dessa två förslag ni skall svara på. Kommer någon med ytterligare förslag till kurs i annat bildbehandlingsprogram får det tas upp i ny egen rubrik.
Således; Photoshop eller Lightroom.

2008-12-06 11:22:10


Martin Oomen     



Jag är intresserad av bägge två!


2008-12-06 14:25:23


Anna Kristiansson     



Lightroom skulle jag kunna vara intresserad av om det är "rätt" veckodag. Jag behöver hitta ett bra arbetsflöde med katalogisering osv. av bilderna samt lära mig raw-konverteringen ordentligt.

2008-12-06 16:01:08


Per Norberg     



Photoshop

2008-12-06 16:03:22


Björn Dellming     



lightroom tycker jag skulle var intressant att lära sig. Mest för sorteringsfunktionen, men också för att på något mystiskt sätt behandla bilder i det programmet.. jag har dock svårt att tro att det kan vara lättare att göra än i Photoshop. Jag gjorde ett seriöst försök att sätta mig in i LR men tyckte att det var hopplöst knöligt att åstadkomma samma redigeringar som man gjorde hur lätt som helst i PS.

Jag är intresserad.

2008-12-06 18:02:45


Christer Cederfalk     



Hej ! Jag skulle vilja lära mig Lightroom, förutsatt att mina dåliga förkunskaper duger.
Christer Cederfalk

2008-12-08 10:41:54


Göran Hultgren     



Hej!
Jag anmälde mitt intresse för photoshop eftersom "alla" tycks använda det och jag själv inte kommit särskilt långt i förståelsen av det programmet. Jag tog intryck av Thomas Samuelssons inlägg och rekommendation av ligthroom för något år sedan och har nu lärt mig den hyfsat. Den innehåller det jag behövde, bildkatalogisering och enklare bildhantering. För mig tycks det finnas fler bildkorrigeringsfunktioner i det programmet än jag behöver.
Alltså, för mig är det lightroom som gäller.

2008-12-08 16:39:15


Nils Abrahamsson     



jag är oxå intresserad av Lightroom. Har lärt mig delarna med katalogisering etc men har inte bra grepp på bildbehandlingen
/nisse

2008-12-08 20:53:16


Per Norberg     



Hej!

Hittills verkar det som om de flesta är intresserad av Lightroom.
Vi får väl köra en anmälningstid till på söndag så får vi se sedan hur vi skall gå vidare.
Även om jag själv anmält mitt intresse till Photoshop så har jag inget emot att gå en kurs i Lightroom.

Som sagt, Ni som är intresserade av en kurs antingen i Photoshop eller i Lightroom gör gärna en inofficiell intresseanmälan i det här forumet så vi vet hur intresset är.


2008-12-08 23:39:02


Jan Hellström     



Hej!

Jag har köpt Photoshop Elements 6.0 och vill gärna veta hur man använder det och få tips. Jag är inte intresserad av att köpa något ytterligare program.
Hittills har jag använt programmet Windows Picture Manager.
Är alltså intresserad av Photoshop
/Jan

2008-12-13 14:20:50


Bert Olsson     



hej! jag anmäler mig till lightroom om mina kunskaper räcker . Bert O.

2008-12-15 00:31:16


Peder Kinberg     



Jag vill lära mig mer om lightroom. Instämmer med Björn Dellmings inlägg.

2008-12-18 13:08:50


Per Norberg     



Pga jul- och nyårshelgerna som är på starkt intågande kommer jag efter dessa helger att ta kontakt med Roger Eskilsson för att se hur vi skall gå vidare.

Tills vidare önskar jag alla en God Jul, Ett Gott Slut och Ett Gott Nytt År.

Hälsningar
Per Norberg

2008-12-19 22:57:35

 
Per Norberg     



Hej!

Pga arbetssituationen som alltid ökar för för mig på våren så har jag inte tid att hjälpa till eller rättare sagt delta med/på kursverksamhet.
Vad som behöver göras är ett samordnande med kursansvarig på GOF som enligt uppgift skall vara Linda Carlberg. Lindas e-postaderess är linda_carlberg@yahoo.se.

Roger! Du tog upp tråden och kan kanske gå vidare. Du får gärna höra av dig till mig (pernorberg@msn.com/ 0705211135) men Linda Carlberg är väl den som eg. skall kontaktas.
Blir det ingen kurs till våren så kan jag alltid hjälpa till när hösten närmare sig.

Blir det inte via GOF så har det för de som är intresserade de senaste veckorna kommit ut kurshäften från Medborgarskolan, ABF m fl som nu inom kort drar igång kurser i photoshop, mm

Hälsningar
Per Norberg

2009-01-18 13:02:44



Svara på
detta inlägg