FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Talgoxens sång

Peder Kinberg     



Jag har nu hört ett 25-tal talgoxar som börjat sjunga för att locka till sig honor i Välen och Falsterbo. Inte en enda har sjungit ti-ti-fy, ti-ti-fy, ti-ti-fy! Har den gamla sången blivit utkonkurrerad? Vore intressant att få reda på om ti-ti-fy, ti-ti-fy, ti-ti-fy sjungs någonstans i vårt område. Eller de kanske börjar sjunga senare? Stadstalgoxe talade man om för några år sedan.
Mvh, Peder K

2009-02-10 14:26:08


Kristoffer Nilsson     



Jag har hört en talgoxe i Kungsladugård som har sjungit så de senaste åren, men jag har dock inte hört honom i år. Min uppfattning är att det är ganska sällsynt att få höra denna sångstrof nuförtiden. Må väl!

2009-02-10 14:32:08


Jan Mogol     



I skrivande stund sitter en talgoxe och sjunger tvåstavigt på residenset inomgård, vid Södra Hamngatan. Men jag hade faktiskt nöjet att få avnjuta en gammal trestavig goding i Eskilsby, Härryda kommun, i lördags morse. Sannerligen en sparsmakad upplevelse numera.

2009-02-11 08:39:25


Fredrik Kronhamn     



Intressant iakttagelse. Jag kan bara instämma med övriga inlägg i tråden. En sökning gav namnen på två holländska biologer som har gjort djuplodningar i ämnet. En artikel "Cities change the song of birds" återfinns i Current Biology 16, 2006:

http://download.cell.com/current-biology/pdf/PIIS0960982206023086.pdf

Mer kortfattat om man inte orkar plöja hela artikeln:

http://www.sciencedaily.com/releases/2006/12/061204123551.htm

Tidningen Vi gav ut en CD för några år sedan med titeln "Ljud vi minns". Fabriksvisslor, mattpiskning, överflygande DC3:or och absolut tystnad var några av ljuden på skivan. Kanske dags att ge ut en fågelskiva på samma tema: "Fågelsång vi minns" - old-school talgoxe, tjäderspel, rapphöna..

2009-02-11 23:02:04


Jonas Grahn     



Intressant.. det finns ett antal sådana studier sen tidigare på diverse fågelarter. Jag instämmer nog inte helt. Sen ett antal år noterar jag regelbundet proportionen trestaviga talgoxar, visserligen inte inne i GBG centrum utan i en mindre stad i Västra Götaland, och de är knappast utrotningshotade. Omkring var femte-var tionde talgoxe sjunger i själva verket trestavigt om man ger sej tid att lyssna.

2009-02-19 21:08:07


Uno Unger     



Under pågående punktinventering i Göteborg i Naturhistoriska museets regi hörde jag en "ti-ti-tu"-sångare på Klimatgatan i Länsmansgården den 19/2. Utan att ha kollat det ordentligt tror jag andelen "trestaviga" talgoxar i Göteborg utgör betydligt färre än 1/10 av beståndet.

2009-02-21 00:46:08


Marianne Ohlander     



I Pilegården intill Plantagen har jag idag hört två talgoxar som samtidigt sjungit trestavigt (mot varandra) och några minuter senare en som sjöng inne i Pilegården (kanske samma fågel). För ett par veckor sedan hörde jag också en.

2009-02-26 14:58:59


Jonas Grahn     



Ja, jag trodde också det var ovanligt, innan jag kollade upp det. Ulf T Carlsson har också räknat (i Kristinehamnstrakten), och hade 8 resp 15% trestaviga sånger av av totalt 810 stycken sånger. Flest trestaviga inne i tätortsmiljö (Carlsson, U. T. 1996. Hur låter en talgoxe egentligen. Sällskapets för Naturskydd Jubileumsskrift 2006). Men om det verkligen är få trestaviga talgoxar i Göteborg så är ju det ett hyggligt stöd för "bullerteorin".


2009-03-04 23:26:49


Fredrik Kronhamn     



Jag har lyssnat efter ti-ti-fy-talgoxar de senaste veckorna i Jena (Tyskland) där jag bor. Ingen vidare stor tätort (totalt 100 000 inv.), ganska mycket naturområden runtom. Hittills inte tillstymmelse till trestavig sång varken i eller utanför stan. Däremot förefaller mig de flesta talgoxar här ha väldigt högt och "ettrigt" tonläge och ett snabbt tempo i sången.

2009-03-05 07:35:41


Kerstin Moberger     



I morse hörde jag ett tydligt ti-ti-fy från en talgoxe längst upp på Topasgatan!

2009-03-09 17:38:30


Gunilla Jarfelt     



I söndags hörde jag en talgoxe vid Fässbergs kyrka, med en sång som i genomsnitt var 2,5 takter. Det lät rätt kul.

Lite senare i Sisjöskogarna hörde jag något som lät si-si-tuuuiiiii. Alltså två korta, mycket höga takter, och sedan en långsam fallande och därefter stigande takt. Kan det också ha varit en talgoxe, då med kraftigt talfel, eller kanske någon annan mes?

2009-03-10 08:38:58


Mats Björkqvist     



Här uppe på Guldheden brukar en (eller kanske fler) talgoxe sjunga fyrstavigt: "ti-ti-fy-fy". Har hört den/dom i några år nu.

2009-03-21 22:37:23


Fredrik Kronhamn     



Jag får väl bumpa tråden ännu en gång. Här kommer en populärkulturell referens: I SVT:s "Mia & Klara" hör man vid upprepade tillfällen ti-ti-fy-ande talgoxar när Görel är ute med hunden Boss. Kanske finns dom mest på film och teve?

2009-03-24 10:02:03


Gunilla Jarfelt     



Ovanligare har i alla fall de trestaviga talgoxarna blivit. När jag var liten (för sådär 50 år sedan) hörde jag dock aldrg något annat. De tvåstaviga sågarna har nog kommit till senare. Även talgoxar är väl delaktiga i evolutionen....

2009-03-24 16:08:41


Gunilla Jarfelt     



Igår hörde jag återigen en talgoxe med talfel, denna gång ett smärre. Men den var i alla fall trestavig, men i stället för två höga toner följt av en låg, hade den en hög ton och därefter två låga. Alltså ungefär SI-tu-tu, SI-tu-tu.

2009-04-06 10:11:54


Gunilla Jarfelt     



Jag glömde säga att ifrågavarande talgoxe sjöng i skogen ovanför Västra begravningsplatsen.

2009-04-06 10:12:22


Kristoffer Nilsson     



Hej!

Sedan den 9 mars har jag, utan att anstränga mig, skrivit upp i princip samtliga talgoxar som jag har hört. Risken för dubbelräkningar som bokförts är enligt min bedömning väldigt liten.För den som inte orkar läsa mer så kan jag säga att det är väldigt få talgoxar som sjunger trestavigt i Göteborg, åtminstone när jag har rört mig i olika områden.

Totalt har jag samlat ihop 384 talgoxar från olika skogsområden, Sigtuna (Uppland), Tjörnarp (Skåne), skärgården och Göteborg. De i särklass flesta är från Göteborg och eftersom denna tråd ställer frågan om talgoxens sång i Göteborg så nöjer jag mig med att redovisa Göteborgsresultatet här. Det andra har jag mest samlat ihop som jämförelsematerial för att det har roat mig.

I Göteborg har jag registrerat 252 talgoxar sedan den 9 mars. Av dessa sjöng 238 tvåstavigt, tre sjöng trestavigt och elva hade en sång som varken var två- eller trestavig och dessa noterades som "varianter".

Huruvida detta är ett material som är representativt för hela Göteborg låter jag var och en avgöra. De flesta talgoxar som ingår i materialet har noterats i sydvästra eller centrala delarna av staden och nästan inga på Hisingen.

Det som har väckt en fråga hos mig är om talgoxen är förmögen att ändra sin sång (dvs kan samma individ sjunga både två- och trestavigt eller variera på annat sätt?). En talgoxe som håller till utanför mitt sovrumsfönster har jag lyssnat på mycket och han sjunger i princip uteslutande tvåstavigt, men vid ett tillfälle sjöng han på "gammalt trestavigt vis" och han har även sällsynt varierat på annat sätt. Nu vill jag särskilt poängtera att jag utgår från att det är samma individ. Jag har dock inget bevis som helt utesluter att det kan röra sig om andra individer som tillfälligt har befunnit sig i samma område, men inget tyder på det. Finns det någon som vet om olika individer kan variera sången på detta sätt? Må väl!

2009-05-03 21:22:14


Mats Bjersing     



Noterade faktiskt detta för några månader sedan, när talgoxesångdebatten var het: En och samma individ som växlade mellan två- och trestavig sång. Jag såg fågeln på närhåll när han sjöng, ensam i ett träd, så jag är 100%igt säker.

2009-05-04 19:03:45


Gunilla Jarfelt     



Jag har samma erfarenhet från min trädgård i Mellbystrand. Samma pippi sjöng både två- och trestavigt. Den trestaviga sången var av typen två låga+en hög. (Enligt mig skall den "traditionella" sången vara två höga+en låg.)

För övrigt hörde jag en talgoxe med klart avvikande "sång", eller vad man skall kalla det, i ett träd nedanför Humanisten för några veckor sedan. Om den stackarn får någon hona är det varken mer eller mindre ett underverk. Dels hördes han knappast, dels var det ett läte som mer lät befryndat med en kråka än något annat. Jag begrep inte alls vad det var först, utan var tvungen att smyga runt trädet för att lokalisera "sångaren". Jag blev nästan tårögd av medlidande...

2009-05-06 13:58:28


Niklas Aronsson     



Vet inte om ni har sett denna svaret på SOF:s hemsida på det som tråden diskuterar här?

Här är länken: http://www.sofnet.org/index.asp?lev=5359&typ=1

Scrolla ner en bra bit så finns en lång och intressant utläggning.

Vill inte klippa in svaret av upphovsrättsliga skäl. Fildelning är ju förbjudet. :-)

2009-05-06 17:54:28


Gunilla Jarfelt     



Nu har jag läst igenom alla frågor om läten från nu och mer än ett år tillbaka, och jag hittar ingenting om talgoxe. Länken ledde till frågor från 2008.

När var det som talgoxens sång diskuterades i SOFNET?



2009-05-08 11:11:12


Fredrik Kronhamn     



Gunilla: 2008-02-04, sök på sidan efter talgoxe med CTRL+F

Kan i denna seglivade tråd tillägga att jag under våren endast hört en trestavigt sjungande talgoxe, i stadsmiljö.

Schulze/Dingler har inte mindre än 5 minuter upptagning av olika sångvarianter av talgoxe. Det finns några trestaviga, men den klassiska sången saknas helt:

http://drop.io/talgoxe


2009-05-08 14:13:28


Niklas Aronsson     



Du har nog bara läst slarvigt Gunilla, om du följer länken som jag skrev in och scrollar ner till den 27:e frågan så handlar den om talgoxsång.

Frågan är besvarad den 4 februari 2008.

2009-05-08 18:41:52

 
Gunilla Jarfelt     



Slarvigt och slarvigt.... Snarare otåligt. Jag kom nog inte så långt ner på sidan, utan trodde att jag skulle längre fram i tiden i stället.

Det var hur som helst intressant att läsa mer om talgoxsången och de olika variationerna. Fast jag kan förstås inte minnas att jag hörde den två-staviga sången när jag var barn, bara den trestaviga, så undrar hur det var med sångvariationen då.

2009-05-11 09:49:38



Svara på
detta inlägg