FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Föreningsfrågor 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Föreningsfrågor


Till
översikten
Aktiviteter för vardagslediga

Stig Fredriksson     



Vandring för vardagslediga
Balltorps våtmark 18/6 2009 1000-1215
Regn hela morgonen, vilket upphörde när vandringen började. Vi var 8 deltagare, färre än vi brukar vara på Vardagsledigvandringar (vi har varit 20-40 pers) – inte visste jag att GOF-are var så regnkänsliga… Lena Essedahl ledde oss runt med säker hand, hon har varit där förut. Tanken med dessa vandringar är att få se nya lokaler under sakkunnig ledning, mitt på en torsdag för den som har eller kan ta sig tid. Den som varit här förr och beskådat våtmarksfåglarna fick nu tips om en trevlig rundvandring i varierad terräng. Jag har rapporterat på Svalan och ger därför ingen artlista utan bara en kort beskrivning.

Fågelsång trots att vi lämnat morgonstunden, ganska omgående kunde vi repetera törnsångare, trädgårdssångare, svarthätta och gärdsmyg. Nere vid ängarna satt ett törnskatepar på ett bord (fågelbord...), honan var uppe och jagade insekter högt i luften. In i skogen mot golfbanan, gransångare sjöng på flera ställen, någon trädkrypare, kungsfågel och trädpiplärka. Nära ett nytaget hygge sjöng grönsångare; här fanns förut en hel liten koloni av denna drillare. Mölndals kommun äger skogen som
Inte borde raderas bort. Golfbanedammarna passerades, här fanns en kniphona med 6 stora ungar i Mellersta dammen. Två av ungarna hade vilat på vallen och överraskades av oss. De nästan sprang på vattnet. Ormvråkspar kretsade över golfen, jamade senare inne i skogen. In i skogen igen mot Våtmarken. Blåmes- och talgoxkullar hördes fortfarande lite överallt.

Balltorps våtmark överskådades från berg på nordsidan. Några krickor, en fullvuxen gräsandkull och fullvuxna knipungar irrade lite varstans i dammen. Sothöns hade ungar, både små nykläckta och stora. Häger landade, skogssnäppa vandrade på stranden. Två smådoppingar sågs på bo väl synligt från utsiktsplatsen, ett tredje par hade fått ut en liten unge. Svalor, både torn- hus- och ladu- cirklade lågt över dammen trots att solen sken.

Som synes inget sensationellt men det är alltid roligt att se fåglar, också vanliga, liksom att träna läten. Vi fortsätter med Vardagsvandringar, nästa gång till Svarte mosse i Biskopsgården, 2 juli. Jag är den som just nu håller i trådarna för dessa vandringar och försöker vara med på dem. Jag har tänkt skriva på Forum vilket kan vara av intresse i vart fall för den som varit med på vandringen. Det blir också illustrerade rapporter på min hemsida www.naturstig.se där också några av vårens vandringar finns beskrivna.



2009-06-21 23:19:26


Stig Fredriksson     



Då inga ytterligare inlägg kommit in blir det i fortsättningen rapporter från Vardagsvandringar på min hemsida istället, www.naturstig.se. Välbekomme!


2009-11-01 16:35:42


Stina Thelander     



Fast Stig...
Kan du inte ta det på GOF.:s hemsida istället?
Snälla!
Det finns ju nu ett snyggt och systematiserat sätt att göra det på gof-sidan. Har alla sett det förresten? fliken Exk. rapporter.
Och om en stund ses vi på Naturhistoriska och lyssnar på Kristoffer.
/Stina

2009-11-01 16:44:59


Stig Fredriksson     



Varför istället? Jag kan mycket väl skicka in rapporter till webmaster Rolf med någon bild vid de tillfällen när jag är med på Vardagsvandringar. Dock vill jag ibland breda ut mig, lägga ut bilder, kartor och färdvägar på ett mer yvigt, snyggt men osystematiserat sätt. Fortsätter därför gärna att rapportera BÅDE på www.naturstig.se och www.gof.nu/ och hoppas innerligt att detta inte skall ses som illojal konkurrens utan sprida mycket glädje.


2009-11-02 22:56:45


Stig Fredriksson     



Den 28/1 var det fjädervisning på Ekliden i den populära serien Aktiviteter för Vardagslediga. Anette Unger visade delar av sin fjädersamling för de som trotsat vinterkyla och hala vägar. Jag lovade, som vanligt, att lägga ut text och bilder på min hemsida. Nu, äntligen, är detta gjort. Välbekomme. www.naturstig.se

2010-02-10 09:30:53


Rolf Skoog     



Stigs rapport från fjädervisningen finns även på gof.nu under Exk-rapporter.

2010-02-10 14:45:49


Stig Fredriksson     



Inför torsdagen 25/11 2010 kan meddelas att vi ställer in besöket vid Tofta kile, som du kanske ändå inte hade tänkt åka till. Kärvt väder och väglag och envetna radiovarningar att ge sig ut på vägarna har fått oss att fatta detta svåra beslut. Berätta gärna detta för de du träffar som du vet brukar vara med. Ser istället fram emot nästa torsdag då det kanske kan finnas någon dopping utanför Amundön...

Varma hälsningar
Stig & Christer


2010-11-23 21:50:21


Stig Fredriksson     



Fridhems gammelskog besöktes 14/4 av 43 nyfikna Vardagslediga. Mindre hack sågs men ingen tretåig vilket inte heller var väntat, fyllig rapport finns på naturstig.se med angivande av var den tretåige fanns i vintras. Vem vet, den kanske gömmer sig i de fina skogspartierna där som omgående borde skyddas... nästa vandring är den 28 vid Hårssjön.
Glad påsk!


2011-04-17 23:00:10

 
Stig Fredriksson     



Om någon är sugen på mindre flugsnappare vid Bokedalen torsdag 24/5, vore det trevligt om denne kan visa vägen och gärna också peka ut den lelle för en grupp glada Vardagsaktivister - ordinarie guide har fått förhinder. Då blir aktivisternma ännu gladare. Samling kl 10:00 vid pendeltågstationen i Jonsered.

2012-05-21 18:06:51



Svara på
detta inlägg