FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Poängjakten avslutad, Gbg-jakten 2005 påbörjad

Magnus Unger     



Nu är poängjakten avslutad och Markus Lagerqvist tog hem vinsten med en liten marginal.

Det blev bara två som lyckades knäcka den magiska 300-vallen, vilket i början på året kändes möjligt men svårt.

Jag får tacka för en god kamp och får erkänna att du är en värdig vinnare efter allt slit du lagt ner på mindre hackspett ;)

Nu kör vi som sagt vidare med Gbg-jakten 2005 och hoppas att så många som möjligt anmäler sig. Det viktigaste är inte att vinna utan det skall bli kul att se hur många arter vi kan få ihop tillsammans i Göteborg på ett år. År 2002 fick vi ihop 254, vilket är ett mål vi förhoppningsvis skall slå.

Det allra viktigaste är ju dock såklart alla rariteter som hittas när vi är ute och letar efter årskryss eller vad sägs om dessa exempel från 2002.

Jan Lundkvist var i Änggårdsbergen och letade efter mindre korsnäbb när han plötsligt hittade en tjockfot.

Mikael Molin stod på Brudarebacken och letade efter sädgås och mindre sångsvan när det kommer inflygande en mongolpiplärka.

Förutom dessa tunga arter sågs ju även en hel del andra rariteter såsom:
Silkeshäger, rödhuvad dykand, vitnackad svärta, stäpphök, fjällpipare, dammsnäppa, vitvingad trut, vittrut, härfågel, korttålärka, större piplärka, fältpiplärka, vattenpiplärka, busksångare, taigasångare, pungmes, rosenstare, snösiska, bändelkorsnäbb och tallbit.

Hoppas 2005 blir lika raritetsrikt som 2002

Länk till Gbgjakten 2005:
Gbgjakten 2005

2005-01-02 18:11:42


Markus Lagerqvist     



Tackar!! Och tack för god kamp själv Magnus, och alla andra som slitit under Poängjakten 2004!

För mej är mindre hack en sån där art som jag bara ser när jag inte letar efter den ;) I december blev det 10 (!) försök innan jag fick in den - ett mönster jag även känner igen från tidigare månader. (Tack för lokaltipsen Christer!)

Mitt eget mål för 2005 är mer primärskådning, så förhoppningsvis kan jag bidra till att leta upp nåt kul :)

Just nu är det trutpluggning som gäller för mej - ett område där mina kunskaper är minst sagt bristfälliga. Detta står mycket klart efter att ha ägnat några timmar åt Klaus Malling Olsens nya måsguide. För er som inte redan beställt den, gör det idag! En helt grym guide med mängder av försklassiga foton och planscher!


2005-01-02 19:23:41


Jesper Knape     



Hej på er!
Tänkte bara höra om det kommer komma upp någon "knapp" där man kan ändra sina obsar. Om man skulle råka vara lite snabb o trycka fel så att man lägger in något helt galet på jakten.

2005-01-02 20:12:41

 
Magnus Unger     



Ja, detta kommer att vara möjligt senare ikväll fast enbart på Gbg-jakten 2005. Det är något krångligare på totallistorna.

Jag tog mig friheten att ändra dina obsar du skrivit in fel lokal på, så du kan ju kolla att det blev rätt.

2005-01-02 22:32:23



Svara på
detta inlägg