FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Marstrand

Ola Erlandsson     



Flyttar efter nyår till Instön, Marstrand.
Efter en snabbkoll på Svalan kan man konstatera följande; antingen är där brist på skådare, eller är det brist på fåglar - inte en enda obs under hela 2009. Måste man dra över till Koön för att se fåglar, och vilka är i så fall platsen/platserna man kan ska besöka? Någon som vet?

//Ola

2009-09-27 19:25:14


Nils Abrahamsson     



Marstrand heter egentligen Marstrandsön :-)

2009-09-27 20:26:18


Ola Erlandsson     



Haha tack för påpekandet, men Koön och Instön tillhör också orten Marstrand vetdu ;)



2009-09-27 22:26:24


Björn Dellming     



Om det inte finns några obsar inlägda från Instön så behöver det inte betyda att det är ett dåligt ställe för fåglar. Jag har själv sett vitnäbbad islom där och där har även rastat en praktejderhanne.. dock inte under 2009. Se det som ditt kall att rota fram något tjusigt där vetja? :)

2009-09-27 23:27:09


Ola Erlandsson     



Hehe, you bet I will mister. Ska bli kul för att se vad den delen av skärgården har att erbjuda. Misstänker att jag har ordentligt mycket att lära - havsfåglarna är inte min starkaste sida. Blir en utmaning! Annars får jag väl dra ut Kristoffer Nilsson, Mr. Smithen himself - han lär ju vara duktig på arterna efter otaliga morgnars sträckräkning :)

2009-09-28 00:11:41


Nils Abrahamsson     



Fast vad jag menade var att Svalan inte verkar ha ngn lokal Marstrand. Söker man på Marstrandsön, exvis, så får man ju massor av träffar, dom flesta står väl Peter Strandvik för.

2009-09-28 09:42:30


Peter Strandvik     



Välkommen till Instön!

Nej det finns inte många obsar från Instön, jag gjorde några svep 2005-2007, för att få in lite atlasobsar.

En del äldre obsar finns säkert, men dessa är inte inlagda i Svalan.

Kontakta gärna mig, jag bor delvis på Marstrandsön och besöker regelbundet Koöns lokaler.
Alldeles för sällan Instön, men det närbelägna Instö Ränna, brukar oxå vara givande.

Mailadress hittar du via Svalan-Kontakt !

Peter S

2009-09-28 10:45:49


Ola Erlandsson     



Aha du menade så Nils. Det är hsant, fast samtliga dessa obsar härrör från just Marstrandsön. Slår man på Koön får man också upp massor av obsar, tack vare bl.a Smörsundsdammen. Instön finns också som lokal, men det vart helt blankt på skärmen när man försökte plocka fram obsar. MEN som sagt, det där ska jag ändra på -väldigt snabbt :)

Jag hör definitivt av mig Peter, kul att bo så nära ett proffs på området!

//Ola

2009-09-28 12:59:24


Hampus Lybeck     



6 juni 2004 var jag i början av min skådarkarriär hade jag en överflygande tärna på 3 m avstånd på marstrandsfärjan. 2007 konstaterade jag att det nästan säkert måste varit en skräntärna, men satte den som osäker i svalan för att slippa debatt :) Så Marstrand skrapar ihop en del spännande :)

2009-09-28 23:54:02


Ola Erlandsson     



Har sträckräknat en hel del i Närke de sista åren - är det något sträck att tala om kring Marstrandsöarna? Eller vart ska man bege sig närmast, för att få ett någorlunda bra sådant? Tänker inte bara på havsfågel, utan även småfågel?

2009-10-11 12:03:34


Peter Strandvik     



Det finns många bra ställen för sträckräkningar, olika platser vid olika vindar/årstider.

Kontakta mig när du kommit ner till Instön o Marstrand så skall jag visa dig några platser.

Men i dessa jungfruliga marker kan man hitta "nya" platser, med god potential både för sträck och rastare, som näst intill aldrig besöks av skådare.

Bohuslän är "svårskådat", med öar, vikar, etc, men har många oupptäckta pärlor kvar att hitta.....

Peter s

2009-10-12 10:57:54

 
Kristoffer Nilsson     



Hej Ola!

Jag gjorde en kort sammanställning över Marstrand 2008/2009 och det ser minst sagt ut att kunna ha stor potential. Jag har dessvärre bara varit där enstaka gånger och aldrig sett något särskilt, men det är väldigt fint och jag hoppas att du kan bidra med mycket när du flyttar dit. Kul!

Nedanstående uppgifter är hämtade från Svalan och baseras på de dagar som jag tolkar att någon har sträckskådat. Tidsperioden är slutet av juli-slutet av oktober.

2008: Elva dagar (ca 16 timmar) gav bland annat två bändelkorsnäbbar, större korsnäbb, trädlärka, rödstrupig piplärka och lunnefågel.

2009: Nio dagar (drygt tio timmar) gav bland annat mindre lira, labb, två ortolansparvar, storlabb, lappsparv och större korsnäbb.

I mina ögon är detta fantastisk utdelning sett till arbetsinsatsen så Marstrand måste helt klart ha enorm potential. Lycka till och hör av dig när du flyttat hit så får vi träffas och ta en fika och skåda lite. Trevlig helg!

2009-10-30 17:35:25



Svara på
detta inlägg