FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Östlig gransångare Phylloscopus c. tristis/abietinus

Göran Karlsson     



Ibland finns rapporter om s.k östliga gransångare. I början av oktober var jag i Falsterbo där det var gott om gransångare då. Ungefär hälften av dessa hade ett tvåstavigt läte. Noggranna fotostudier (dock inte gjorda av mig) av fåglar med de olika lätena visade att några av de som hade det tvåstaviga lätet hade gröna inslag i dräkten och uteseendmässigt inte kunde skiljas från de med "rakt" läte. Jag undrar därför om man kan bestämma fåglar med ett tvåstavigt läte till tristis/abietinus. Dessutom tycker jag man kan ifrågasätta om en fågel som har det raka lätet men ibland utsöter ett tvåstavigt tillhör dessa raser.

2009-11-01 20:46:16


Björn Dellming     



Alltid svårt att med säkerhet säga att det är si eller så när det gäller gransångare. Det är en glidande övergång från sydliga gransångare till nordiska och till de östliga. Exakt var man drar en gräns mellan de olika raserna vet jag inte. De gransångare jag har hört och sett i höst har låtit och sett ut på lite olika sätt, men väldigt många i slutet av september lockade med det "östliga" locklätet som kan återfinnas på skivan "Calls of eastern vagrants". Men var man drar gränsen för "säker" östlig och vanlig collybita får folk känna efter själva. Jag tycker de märkte ut sig tydligt med det där locklätet och jag valde att rapportera dessa som östliga, då de absolut inte lät som våra vanlliga collybita. Att bara rapportera som gransångare är naturligtvis inte fel det heller då detta bara handlar om raser, men personligen vill jag vara så exakt som möjligt.. och dessutom tycker jag det är synd att inte påvisa att det faktiskt var en ruskigt stor andel östliga gransångare här i slutet av september. Inte mindre än åtta östigt lockande individer hörde jag på en 3 km-promenad med hunden runt Svarte mosse med omnejd. Invasion? Vem vet? Det kommer iaf inte synas i svalan så länge de inte rapporteras som östliga.

2009-11-02 02:06:00


Roger Eskilsson     



Hej! Dom flesta gransångare jag haft i November har lockat med ett rakt läte inte med de klassiska hyit. men kan de inte vara så att ungfåglar har detta läte. I Torsdag på hyppeln var de en gransångare som hade båda lätena.

2009-11-02 09:40:50


Roger Eskilsson     



Ska ju självklart vara Oktober:)

2009-11-02 10:11:11


Jan Mogol     



Hejsan! Jag noterar att tråden tog fart några timmar efter att jag lagt in en rapport om ”östlig gransångare” från Galterö. Mitt resonemang är i princip identiskt med Björn Dellmings. Alltså…trots alla invändningar och oklarheter rör det sig om ett uppträdande som bör uppmärksammas. Att enbart stämpla fågeln som ”gransångare, vilken som helst” är att både gömma intressanta omständigheter och försvåra möjligheterna att leta efter en tråd i uppträdandet. Det är naturligtvis något oklart om fåglarna bör kallas ”östliga”, men i brist på bättre kan det kanske duga i stunden. Galterösångaren var hur som helst utomordentligt spännande. Fågeln lockade i det närmaste oavbrutet under fem minuters tid. Hela tiden med ett rakt ”hiiip”, utom vid två tillfällen. Då slog gransångaren över till ett tvåstavigt lock, med nedåtkrökt avslut. Fick mig faktiskt att tänka på en kort, blyg grönsiska. Jag såg fågeln vid ett tillfälle. En ganska hastig studie förvisso, men det rörde sig inte om en blek och färglös historia. Fågeln hade gulstick i ögonbrynsstrecket och inslag av en obestämd lite varmare ton i ryggen. Ingen ”klassisk” tristis, således. Om det verkligen är en gransångare av östligt ursprung kan jag omöjligen avgöra, men den förtjänar åtminstone uppmärksamhet som avvikande. Och med nuvarande kunskap är ”östlig” den rubricering som står till buds.

2009-11-02 11:43:00

 
Magnus Bladh     



Av de sibiriska gransångare jag har haft har nästan alla varit ringmärkta individer. De kriterier som jag har i fält är förutom att se fågeln mycket bra (allra helst foto) också att höra "halsbands" locket (klara raka locklätet) och inget annat läte. Men dessa gransångare är ju som sagt en ytterst komplex historia. Man kan väl tillägga att tristis gärna får ha en svag grön ton på vingfjädrar, övergump och stjärtfjädrar.
Handhållna fåglar kan man ibland rasbestämma (collybita/abietinus) m.h.a. olika vingmått även fast det är vanskligt. Däremot tror jag inte man har så stor nytta av mått vid bestämmning av tristis/abietinus, men det är jag mer osäker på.

Mvh. Magnus

2009-11-02 23:29:28



Svara på
detta inlägg