FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Spektakel på Rörö

Magnus Rahm     



Genomblåst efter en härlig dag på Rörö tänkte jag här ge en närmare redogörelse för praktejdern, vilket nog kan vara på sin plats. För som min larmförsedde far mycket riktigt skrev, kände jag mig direkt efter obsen inte helt säker, men efter en genomgång av minnesbilderna, koll med litteraturen och framför allt ett noggrant övervägande med mitt samvete (som jag ogärna retar!) bedömer jag nu obsen som säker.

Praktejdern passerade i en flock med trettiotalet ejdrar kanske 700 m ut från stranden medan ljuset fortfarande var ganska dunkelt och tuben skakade så där lagom irriterande. Hela fågeln såg perfekt ut men ljuset och skakningarna gjorde det svårt att avgöra de exakta ansitskteckningana. För att bestämma specatibilis vill man ju gärna se ett spektakulärt huvud och i frustrationen över att inte riktigt ha fått en snygg uppvisning av det behöll jag tills vidare obsen som osäker. Bl.a. huvudets form, jämnfärgade intryck och avsaknad av helt svarta teckningar gör att jag nu med gott samvete ändå utesluter 2k ejderhane. Om det duger för publicering eller ej överlåter jag till Rrk att bedöma.

Fågeln sågs inte från Kråkudden så chanserna att den ligger och guppar någonstans i norra skärgården är nog ganska goda. Det har varit bra fart på ejdrarna senaste veckan så det är inte alls omöjligt att den dyker upp igen, t.ex. vid Hyppeln eller Kråkudden. Ejdrarna har bara varit igång ungefär en timme efter soluppgången så det gäller att vara på plats.

I övrigt kan jag meddela att stenskvättan Raven Darkholme verkar försvunnen medan vattenpiplärkan Ulla-Stina är kvar. Vilken ö!

Trevlig helg!
Magnus

2009-11-27 17:50:31



Svara på
detta inlägg