FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Foto 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Foto


Till
översikten
Vilket okular?

Peter Backman     



Hejsan!

Skall byta okular till min Leica.
Vilket skall jag köpa, tänker på digiscopingen.
Zoomen vet jag hur den funkar.
Hur är det med 32Xw. Är det svårt att få skärpa när förstoringen blir så hög? Ljuset blir ju utan tvekan bättre med detta okular.

/Peter

2005-01-04 19:57:25


Pär Lydmark     



Hej!

Jag vet inget om 32x-okularet, men när jag hade min zoom på reparation hade jag ett 20x-okular som låneokular några månader. Jag tyckte faktiskt inte att jag fick märkbart bättre tider med kameran trots att 20x-okularet är mycket ljusstarkare än zoomen. Om något, så blev bilderna snäppet sämre (mindre skarpa) med 20x-okularet än med zoomen. Men det är möjligt att detta låneokular hade några år på nacken och inte motsvarar ett nyköpt idag.

2005-01-04 20:10:45


Ola Sandberg     



En "gammal" diskussion, men jag kastar in ett inlägg ändå.

Ljusstyrkan beror endast på frontlinsens storlek vid samma förstoring (t.ex. 20x). Det spelar alltså ingen roll om det är ett zoom eller fast okular (om man bortser från att zoomen säkert innehåller fler linser vilket försämrar ljusstyrkan något, en lins i ett okular har säkert en ljusgenomsläpp på 99,5% så detta är mycket marginellt).

Delar man fronlinsens storlek (ex. 80mm) med förstoringen (ex. 20x) får man utgångspupillens storlek (i okularet) = 4 mm. Kvadraten på utgångspupillensstorlek är proproprtionell mot ljusstyrkan. (Egentligen är det ytan på utgångspupillen som räknas och ni kanske minns pi*diametern^2 / 4 )

Ett ett 20x okular (4 mm pupill) är alltså nästan 2,5 ggr ljusstarkare än ett 32x (2,5 mm utgångspuplill) (4^2/2,5^2= 2,46). Detta går att räkna om till slutartider, men det får bli någon annan gång.

Samma resonemag som ovan förklarar också varför en 8x42 är ljusstarkare än en 10x42 handjagare.

/Ola


2005-01-31 18:02:09


Daniel Pettersson     



Jag säger tvärtemot lydmark, men! Att få bra skärpa genom 20x kräver att man zoomar optiskt med kameran och sätter skärpan innan man zoomat ut igen och då tar bilden.

2005-02-01 19:48:15

 
Pär Lydmark     



Hej Daniel!

Jag hängde inte riktigt med på vad du menade. Menar du att du zoomar max optiskt på kameran, ställer in skärpan, zoomar ut till lägre förstoring och sedan tar bilden?

Går det alltså inte att sätta skärpan direkt i det zoomläge du vill ta bilden? Det låter tidsödande att behöva zooma fram och tillbaka vid varje bild. Själv kör jag med autofokus genom 20x-läget på mitt zoomokular och tycker det funkar bra, t.o.m. bättre vid lägre zoom på kameran än vid högre. Men du sätter kanske skärpan manuellt och inte med autofokus?

2005-02-01 20:29:55



Svara på
detta inlägg