FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Kustobsar 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustobsar


Till
översikten
rapport t rrk

Marianne Ohlander     



De senaste veckorna har jag rapporterat vissa arter (rödvingetrast, ringand, svarthätta) där det står att dessa ska rapporteras till RRK. Ska jag göra det separat eller sker det automatiskt?

En annan rapportfråga: den 7 januari rapporterade jag in en gröngöling som inte godkändes. Varför? Att jag skulle ha tagit fel är väl ändå helt otroligt. Den flög från en barrskogsdunge till en annan vid Askimsviken.

2010-01-14 14:54:06


Johan Svedholm     



Hej Marianne!

Allt som rapporteras till Svalan och finns med i vår rapportmall kommer automatiskt vidare till oss. Detta behöver alltså inte rapporteras separat på något vis. De enda tillfällena man själv behöver göra något extra är de arter där vi kräver rapport på raritetsblankett. Detta görs också i Svalan och kräver således inte heller någon "extrarapport". Vilka arter detta gäller framgår både i Svalan och på Kustobsar genom att en liten "blankettsymbol" visas före respektive efter artnamnet (samt att de dyker upp i din skuldlista på Svalan). I ditt fall gäller detta endast ringand, men detta fynd kan redan anses såpass väldokumenterat att vi inte behöver få in fler blanketter gällande den.

Beträffande din gröngöling förstår jag inte riktigt vad du menar. Vi har inte behandlat denna rapport på något vis, och den ligger också kvar i Svalan. Om du möjligen menar att den inte syns på Kustobsar beror detta på att du använder inställningen "Filtrering: Lätt". Vill du se alla arter, även de vanligaste, kan du i stället välja "Filtrering: Visa alla". Dessa inställningar görs på Kustobsars startsida under "Personliga inställningar".

Johan Svedholm, ordförande i Rrk Göteborg

2010-01-14 15:17:16


Johan Svedholm     



Kan förresten tillägga att i de fall vi underkänner en rapport kontaktar vi alltid rapportören och meddelar detta, tillsammans med en motivering varför vi inte kan publicera fyndet.

2010-01-14 15:19:33

 
Marianne Ohlander     



Tack, nu kom gröngölingen fram.

2010-01-14 18:50:02



Svara på
detta inlägg