FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
rapportering

Marianne Ohlander     



Varje dag tittar jag ut på 4 rödvingetrastar från mitt arbetsrum på Chalmers. Det har jag gjort sen jag började jobba efter jul. Och varje dag har jag rapporterat in mina obsar. Detsamma gäller ringduva, bergfink, smådopping och storskrake som jag ser hemma. Jag känner mig allt mer osäker på om jag ska fortsätta att rapportera och i så fall hur länge. Att jag fortsätter beror på att andra rapporterar dessa arter också. Är det dags att sluta?

2010-01-26 14:34:35


Linus J Westlund     



Hejsan
jag tycker det är du själv som bestämmer när du skall sluta. Du kanske känner att du har gjort ditt så att säga, eller kanske vill du fortsätta att förmedla:)
Vid mitt fågelbord har jag stenknäckar, grönsiskor, bergfinkar, domherrar osv. som är där varje dag och jag väljer själv att inte rapportera varje dag även om dessa är här varje dag.

Ha de gött hej!

2010-01-26 14:53:43

 
Peter Strandvik     



Hej Marianne !

I princip kan du rapportera alla fåglar du ser, men vissa arter är intressanare ur publiceringssynpunkt.

Invid artnamnet på rödvingetrasten (när du rapporterat), finns en symbol, som om du håller muspekaren över - visar den intressanta perioden i detta fall.

Rapportmallar, fullständiga sådana finns oxå i Svalan, el rättare sagt i vä-spalten på "dagens fågel".

Det är en tendens till att fler o fler skådare rapporterar rubbet som de ser, vilket ju har ett faunistiskt stort värde.
De första åren så var de vanligaste rapporterade arterna på Svalan sångsvan och havsörn, numera är det gräsand och talgoxe.

Så fortsätt gärna att lägga in alla, el så många obsar du orkar i Svalan.
Man kan ju oxå om man vill, göra en rapport över en längre period, exv 4 rödvingetrastar 1-20 jan på en viss plats, och inte rapportera varje dag om det blir tjötigt.

Hälsn
Peter S

2010-01-26 14:57:26



Svara på
detta inlägg