FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Föreläsning

Daniel Gustafsson     



I den mån någon är intresserad kommer jag hålla ett seminarium om hur fåglar får och blir av med fjäderlöss på Zoologiska institutionen på torsdag, 15.00. Lokal: Seminarierummet, som ligger på entréplan mer eller mindre rakt fram när man kommer in genom huvudentrén.

2010-02-12 17:11:27


Niklas Aronsson     



Låter som en smalt forskningsområde! Men bekvämt förstås. Du är på hemmaplan så att säga. Lite navelskåderi kanske någon skulle invända. Sedan kan du köra uppföljningar på temat: Hur fåglar får fjäderlöss på ICA Maxi, Nya Ullevi eller kanske på onsdagar. :-)



2010-02-12 20:23:26


Ove Andersson     



Vad Niklas blev besvärad. Onödigt !
Det är ju ett erbjudande.

2010-02-12 22:13:49


Niklas Aronsson     



Förlåt. Jag försökte bara göra mig lustig över syftningen i Davids första mening som kan få läsaren att tro att hans forskning handlar om hur fåglar får fjäderlöss på Zoologiska institutionen. Jag borde förstås insett hur svårt det är med ironi på ett forum. Jag ber om ursäkt och tycker faktiskt det låter spännande. Har också använt Daniels expertis på området till ett litet kapitel om just löss i min bok Holkliv. Trevlig helg!

2010-02-12 22:45:10


Daniel Gustafsson     



Ah! Nej, han påpekar bara en tvetydighet:

I den mån någon är intresserad kommer jag hålla ett seminarium om "hur fåglar får och blir av med fjäderlöss på Zoologiska institutionen" på torsdag

eller till och med

I den mån någon är intresserad kommer jag hålla ett seminarium om "hur fåglar får och blir av med fjäderlöss på Zoologiska institutionen på torsdag"

Niklas avslöjar härmed en väl förborgad hemlighet: alla fågelarter i världen kommer till Zoologen i Göteborg för att få sina fjäderlöss. Jag har en lokallista på 9863 arter, men jag måste mörka de flesta obsarna för allmänheten, så att det inte blir en massa obehörigt spring nere i källaren. Nästa onsdag kommer bland annat en trave hjälmkasuarer, och de brukar dricka något ofantligt på båten, och sparkas och ha sig när de väl kommer in. Vi söker därför ett tiotal assistenter som inte är rädda om mage och tarm för att hålla fast dem!

2010-02-12 22:46:23


Daniel Gustafsson     



Hmm. Fjärde gången i år som någon kallat mig David. Är det en slump eller en konspiration?

2010-02-12 22:47:19


Niklas Aronsson     



Notera att jag inte tycks ha bestämt mig för vad jag ska kalla dig. Återkommer i frågan.

2010-02-13 08:43:06


Aimon Niklasson     



Hej Daniel(!). Eftersom jag kanske inte har möjlighet att lyssna på ditt föredrag skulle jag vilja ställa en fråga som är smal som en våglängd (!). Via morgonens news från Science påstås det att vita hästar klarar sig bättre mot sugande flugor än andra. Min fråga blir då givetvis om vita fåglar har färre löss än mörka fåglar och om detta skulle kunna ha någon evolutionär betydelse? För den som är intresserad av detta hemma i fåtöljen finns det en fri länk till

http://rspb.royalsocietypublishing.org/content/277/1680/367.full.pdf+html

Lycka till med föredraget och arbetena omkring detta spännande ämne.

2010-02-13 10:21:50

 
Daniel Gustafsson     



Hmmm. En viktig skillnad mellan lusflugor och löss är att de förra i stort sett alltid -- vad jag vet -- är färgade (gröna, bruna, svarta), medan löss har en viss färgvariation. Måslöss är t.ex. ofta vita med enstaka svarta fläckar. Så rimligtvis kan det ha haft en betydelse evolutionärt, men det är svårt att testa, efetrsom de som lever på vita fåglar i allmänhet redan är vita (eller åtminstone bleka). Jag antar att det går att kolla på t.ex. tamduvor som lätt ändrar färg, men de vanligaste lössen på duvor är redan ganska bleka oavsett hur värden ser ut.

Jag vet att det finns en gammal artikel om att fjäderlöss skulle föredra att sitta på ladusvalans vita stjärtfläckar än på resten av stjärten, och att dessa således skulle kunna tjäna som en signal på allmän nedlusningsgrad för honan, och därigenom vara en sexuellt selekterande karaktär, men vad jag minns var deras metod för att samla in löss lite tvivelaktig, och de hade ingen direkt förklaring för varför svallössen -- som är bruna -- självmant skulle sätta sig där de syns. Kanske är pigmenten svårsmälta så att de skulle föredra så lite pigment som möjligt?

Som ett generellt svar kan jag säga "nej, men" där "men" syftar på att de flesta vita fåglar jag haft att göra med är måsar och tärnor, och liksom de flesta vadarfåglar är de fulla av löss. Ingen skillnad mellan de som lever på tärnors huvud och de som lever på deras kroppar heller -- jag har samlat ungefär lika mycket av båda. Tättingar har i allmänhet mycket få löss (förutom stora tättingar), så jag tror att lusrikedomen beror mer på vilken sorts fågel det är än på vad de har för färg. Men jag vet inte säkert.

2010-02-13 14:03:35



Svara på
detta inlägg