FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Fåglarna vill inte ha min taljboll

Martin Bengtsson     



Hej! nu har jag haft en boll hängande på balkongen i 3 veckor och fåglarna har inte rört den, balkongen är mot innergården mer ganska mycket träd och man hör ganska mycket kvitter ifrån träden.
Jag testade att lägga ner bollen på golvet och efter 5 min var den borta jag gissar att någon skata var framme, hängde upp en ny genast men fortfarande inga små rackare....
Vad ska jag göra?

2010-02-14 11:07:11


Aimon Niklasson     



Hej
Tidigare haft precis samma resultat att dom inte vill ta talgbollar (jo skatorna tar hela bollen!). Med fröautomat hellst fylld med jordnötter men även solrosfrön har det i stället blivit både tofsmes och svarthätta bland övriga fåglar. Ofta tror jag att det finns någon annan i närheten som matar med mer uppskattad föda.
I övrigt står väl det mesta i Niklas Aronssons bok!

2010-02-14 12:07:51


Niklas Aronsson     



Det här är en fråga som dyker upp med jämna mellanrum. En del menar att talgbollarna blivit sämre med åren. Om det är så är jättesvårt att veta. Vad man kan ha i huvudet är att talgbollarna inte innehåller särskilt mycket fett, bara ca 20 procent. Resten är sädesslag. Anledningen är dels att den inte skulle hålla ihop med med fett, dels att det är billigare att använda säd. När det är riktigt kallt ute blir talgbollarna väldigt hårda. Du kan testa att trycka till den med foten innan så att den smular till sig så att säga. Mina bollar äts trots allt av både talgoxar, blåmesar och större hackspettar, men även av mina rödhakar. Jag har till och med haft bergfink i år som ätit. En annan reflexion är att ju längre in på våren vi kommer desto mer kommer talgbollarna i spel. Starar brukar vara förtjusta i talgbollar och behöver rejält med energi i april månad. Då är det varmare i luften och talgbollarna lite mjukare. Häng upp en fröautomat med jordnötter bredvid så ska du se att mesarna snart äter av både nötter och talgbollar. Lycka till och läs mer på www.fågelliv.se

2010-02-14 18:59:47

 
Niklas Aronsson     



Och i morgon, 16 februari, kommer det en artikel på GP Konsument om talgbollar. Ev. uttalar jag mig i artikeln, blev i alla fall uppringd av en reporter. Mycket fågelmatning i media nu.

2010-02-15 10:33:07



Svara på
detta inlägg