FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Föreningsfrågor 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Föreningsfrågor


Till
översikten
Kan någon ge en ledtråd?

Lillemor M Tanered     



Fick en beskrivning på en fågel som jag tycker låter konstig! Läge: Gård, lantligt läge. Har stora fält på ena sidan och skogar på den andra.
Observerat av: Flitig fågelmatare med många sorters fåglar hela vintern.
Beskrivning: Röd på bröstet och mörk(svart) runt ögonen. Lik Rödhaken vid första anblicken!


2010-03-11 22:36:31


Aimon Niklasson     



Det har varit ganska gott om bergfink denna vinter så det är väl det mest troliga men då skall den vara ungefär stor som en rödhake och dom fäller nu brämen på fjädrarna på huvudet så hannarna blir allt svartare på huvudet allt eftersom tiden går. Variattionen mellan individer blir därför rel stor under vinter/vår om man jämför med bilder i böcker som oftast av utrymmesskäl inte visar så många varianter.

Skulle den mot förmodan vara stor som en koltrast tycker jag att du skall locka dit en ornitolog som bor i närheten gärna med en kamera för att utesluta (önsketänkandet) att de kraftiga jetströmmarna över atlanten i vinter dragit med sig någon vandringstrast eller att kylan i NO fått hit en rödbröstad variant av "taigatrast" . mvh !

2010-03-12 09:48:37


Lillemor M Tanered     



Jag skall be kvinnan ifråga att försöka ta en bild på fågeln. Hon har verkligen sökt i olika fågelböcker, men det beror ju på också vad hon har för böcker!
Jag var själv inne på gråsiskan, hanen? Jag får återkomma igen.
Tack så länge Aimon.

2010-03-14 15:27:06

 
Lillemor M Tanered     



Tack Aimon Niklasson! Vill här berätta, att fågeln visade sig vara en Bergfink som du skrev. Ny art för kvinnan ifråga! Trevligt! Själv har jag haft besök av bergfinken några gånger i vinter, men hos andra jag besökt har den kommit i stora flockar. Önskar alla en riktigt Skön Vår och ett fortsatt rikt Fågelår!

2010-03-22 12:06:44



Svara på
detta inlägg