FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Underbar syn! 7 stycken Koltrastar samtidigt!

Lillemor M Tanered     



Vilken syn!!! Plötsligt på förmiddagen idag trodde jag inte mina ögon. Utanför mitt vardagsrumsfönster skuttar 7 stycken koltrastar (5 hanar och 2 honor) "ivrigt" omkring och äter av frön, mosade talgbollar och nyutlagda äpplehalvor. Detta efter att snön smält undan här och var på min lilla gräsmatta. Tyvärr hade jag inte kameran i beredskap! VÅRKÄNSLOR!

2010-03-22 13:00:09


Lillemor M Tanered     



Trot eller ej, nu är koltrastarna 9! Det kom just till 2 nya hanar och dom samsas också allihop. Fantastiskt.

2010-03-22 13:10:17


Stefan Avenfors     



Härligt!! Hos mig är det precis tvärtom, inte med vårkänslorna, men från att ha haft tvåsiffrigt belopp med bråkiga koltrastar, har jag nu sedan snön försvann bara ett fåtal kvar.

2010-03-22 17:09:11


Lillemor M Tanered     



Förstår inte vad som har hänt? Jag hade idag 14 stycken koltrastar samtidigt många gånger om. Tidigare har jag kunnat räkna till 2 honor, men nu fick jag koncentrera mig på det sammanlagda antalet som var jag såg samtidigt. Nästan kusligt tycker jag! Är det någon som kan förklara hur det kan komma sig att de plötsligt är så många.
Min syster har också fått 8 stycken i Lur nu, från att endast bara sett 1 styck tidigare under vintern då och då.


2010-03-24 18:49:29


Ola Bäckman     



Tänker lite Hitchcock här. Vad matar du med egentligen? ;-)

2010-03-24 19:38:38


Kristian Thisted     



Liknande förhållande här i Landvetter, dock i mindre antal. Även ökning av bofink o bergfink.

2010-03-24 20:44:19

 
Lillemor M Tanered     



Ja, Ola jag förstår dig! Så kände jag också när jag försökte ta foto. Jag har TYVÄRR bara en liten digitalkamera så dom blev som små svarta figurer.
Dom springer ju kors och tvärs och flyger upp och ner samtidigt till en liten Rönn alldeles i närheten! Det är nästan läskigt, men underbart. Det konstiga är att dom samsas förvånansvärt bra!
Jag köper Äpplen, mosar Talgbollar och har lagt ut Viltfågelfröblandning.
Och nu fick jag ju köpa nytt idag, för annars har jag ju lurat hit dom och så blir det plötsligt slut. Men vad gör det!


2010-03-24 22:15:50



Svara på
detta inlägg