FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Tankar efter besök på Villa Ekliden

Ola Erlandsson     



Jisses, vilka populära holkar ni säljer på Villa Ekliden! Mindre än ett dygn efter mitt inköp i måndags kastade sig ett bostadslöst talgoxpar över holken, och så här 2 dygn efteråt ligger det 10 cm tjockt med mossa i holken. Good work! =)

Liten intressant reflektion dock...
Hade jag stigit in som någon som aldrig besökt en ornitologisk förening och kanske inte vetat mycket om fåglar eller holkar, hade jag nog blivit smått förvirrad av bemötandet av den enkla frågan 'kan jag köpa en holk av er?'
En kvarts smärre kaos i lokalen följde efter frågan: Vart fanns det holkar någonstans? Fanns det holkar någonstans? Vem ansvarade för holkarna? De holkar som till slut hittades i en källarvrå - var de lediga? Vem skulle man ringa för att kontrollera detmed? Och hur mycket kostade nu holkarna? Var det 50? 80? 100? Oj, växel på en hundring, låt se vem kan ordna med det där? Sa du kasse till holken? Jadu...vart ska vi leta efter det?

Jag stod och smålog och tyckte det var ganska komiskt och roligt att man gör reklam på hemsidan för holkförsäljning och sedan inte vet något om det när någon kommer in och vill köpa.
Tror försäljningen av diverse grejer skulle kunna öka markant om någon/några tog tag ordentligt i försäljningsbiten, letade upp någon som gjorde ett rejält lager holkar, och att man sedan gjorde bra reklam för det.
Enkla pengar till föreningens verksamhet!

Gnäller inte, men tänkte ge en reflektion av hur något väldigt enkelt kunde bli så svårt. Något att jobba med för att lättare nå ut till allmänheten? =)

Må väl!
/Ola

2010-04-21 22:35:08


Stina Thelander     



Du har så rätt, Ola!
Vi skulle absolut kunna sälja mer av både holkar och annat. Såg du att det fanns flera lådor fådda böcker i hallen, som vi kan sälja? Själv var jag uppe på vinden när du var där. Där finns också saker som vi kan avyttra för att få pengar till föreningen. För visst behöver vi pengar. Medlemsavgiften räcker inte långt.

Förutom pengar så behöver vi människor som fixar och donar och det finns det jättegott om. Men inte tillräckligt många. Vi som jobbar mest blir så himla glada när någon frivilligt erbjuder sin hjälp. Eftersom det inte händer så ofta så kör vi med begreppet ”ragga folk”.

Har på mail efter ditt inlägg fått just erbjudandet ”Jag kan ragga folk”.
Så du kommer säkert att bli utsatt för raggning endera dan. För ”föreningen” är ju just du och jag och alla andra medlemmar. Det finns mycket att göra

Ha det bra tills du dyker upp på Ekliden nästa gång! :-)

/Stina
Före detta ordförande

PS
Vilken sorts påsar som passar till holkarna tycker du vi ska tigga ihop?
DS


2010-04-22 06:56:16


Stina Thelander     



Sorry Ola
Du är kanske inte medlem?
Ibland tror jag att alla som läser och skriver på våra hemsidor är medlemmar.

Om du sätter in 150 kronor på pg 89 01 68-8 så blir du medlem. Lätt som en plätt. Du är välkommen både som medlem och till Ekliden.
/Stina


2010-04-22 08:01:42


Ola Erlandsson     



Tack för snabbt och bra svar!

Är ganska nyinflyttad från Närke, där jag var atlasansvarig och även satt med i styrelsen i NOF under ett par år.
Blir gärna medlem och hjälper till om och där ni behöver resurser =)

Ett gäng ordentliga papperskassar passar ju bäst till holkarna =)

/Ola

2010-04-22 09:17:27


Jörgen Grahn     



Ett sidospår:
Stina, jag är inte medlem, och betraktar inte Kustobsar som en av GOFs hemsidor. Det är (skulle jag tro) många som inte gör det. Kollar man själva Kustobsar hittar man efter ett tag (som en fotnot vid "Kontakt") att GOF finansierar den, men det antar jag indirekt betyder att den är oberoende i övrigt.

2010-05-02 16:59:35


Stina Thelander     



Hej Jörgen!
Vi är ju alla mer eller mindre beroende av varandra så det är svårt att svara på frågan. Personligen har jag inte så mycket funderat på hur våra beroendeställningar sidorna emellan är. Vi har ju flera av delsidorna gemensamt. Och eftersom vi är en förening med högt i tak så ser jag inte heller att vi behöver fundera på vem som är beroende och vem som är oberoende.
Det vill säga: Jag anser egentligen att Kustobsar ”tillhör” GOF. Om Pär eller Magnus tycker något annat så mailar säkert någon om en stund (Jag har nämligen skickat en fråga i mail) eller skriver direkt i FORUM. Men dom är kanske utomhus.
Är det någon speciell orsak till att du frågar? Någon juridisk aspekt eller så?
Även som icke-medlem är du välkommen att läsa inte bara kustobsar utan även gof@gof.nu-sidan , Nidingen-sidan och Fågelräddningssidan.
Men såklart: vi behöver dig som medlem!
/Stina


2010-05-02 18:30:08


Stina Thelander     



,,och nu tog jag fel på mail-adress och hemsidesadress. GOF-sidan har ju web-adressen www.gof.nu
ÄVen icke-medlemmar får svar på mail.:-)


2010-05-02 18:33:00


Jörgen Grahn     



Det är ingen särskild anledning att jag nämner saken. Jag höjde bara på ögonbrynen åt formuleringen "våra hemsidor" -- fick tänka efter innan jag förstod att du avsåg Kustobsar.

Förhållandet mellan GOF och Kustobsar är inte en sån sak som jag tycker behöver vara solklar, av just de skäl du nämner -- men det kan vara bra att lägga på minnet att det /är/ lite suddigt.

2010-05-02 19:26:29

 
Pär Lydmark     



Givetvis kan man kalla Kustobsar för en av GOFs hemsidor eftersom GOF finansierar den. Samtidigt är det inte direkt så att jag och Magnus clearar allt vi gör med GOF innan vi gör någon förändring, utan vi har mer eller mindre fria händer.

Från början var ju Kustobsar och GOFs vanliga hemsida helt olika, men sedan några år tillbaka är stora delar gemensamma. Kustobsar skapades av mig och Magnus för drygt 10 år sen som en förlängning av dåvarande Västkustsvararen som precis som Kustobsar riktade in sig på observationer från hela Västkusten, inte bara GOFs verksamhetsområde runt Göteborg. Jag tycker fortfarande det är lite samma uppdelning. Saker som har att göra med GOF som förening ligger alltså på gof.nu, medan saker som kan vara aktuella för hela kustens skådare oavsett förening finns på Kustobsar. Sen är nog majoriteten av besökarna storgöteborgare ändå, i alla fall att döma av forumaktiviteten.

En annan skillnad är väl att Kustobsar egentligen är helt observations- och rapportinriktad, medan GOFs hemsida är en regelrätt föreningssida. Jag tror det är nyckeln till det väldigt höga besökstrycket på Kustobsar. Hade vi haft samma innehåll på GOFs sida hade vi haft mycket färre besök av icke-GOFare, just på grund av att namnet GOF då hade känts mer avlägset för folk i norra Bohuslän och södra Halland än vad Kustobsar gör :)

2010-05-02 19:54:10



Svara på
detta inlägg