FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Paus i äggläggning. Why?

Ola Erlandsson     



Har ett blåmespar som började lägga ägg 27 april.
Igår fanns 3 ägg i holken. Idag på eftermiddagen var det fortfarande 3 ägg! Samtidigt uppträder honan som vanligt - ruvar inte utan kommer bara på besök då och då för att titta till äggen.

Någon annan som har erfarenhet med att honorna ibland hoppar över äggläggning en dag?
Ett allvarligt bakslag i vädret hade kunnat förklara det hela, men snarare har ju temperaturen varit jämn runt 10 grader både dag och natt de senaste dygnen.

Vore intressant att veta om någon upplevt detsamma någon gång.



2010-04-30 16:52:22


Niklas Aronsson     



Hur vanligt det är att honan avbryter mitt i äggläggningen vet jag inte, men i år är det i alla fall senare än normalt för mesar och starar. Precis när äggläggningen ofta startar kring 20 april kom kyligare väder som fick många individer att stanna upp och invänta varmare vindar. Vissa hade kommit i gång redan, medan andra sköt upp ruvningsstarten varför vi får en mer utspridd häckning för mesar och starar i år. Kanske var det kylan som fick din hona att stanna upp och avvakta? Vad har hänt sedan sist?

2010-05-06 23:10:07


Ola Erlandsson     



Hmm, något är troligen fel med den här honan...
Det blev 8 ägg till slut, efter TVÅ olika uppehåll á 3 dagar.
Men konstigheterna fortsätter - hon testade ruvning en dag, men sedan dess ligger äggen kalla. Men övergivna är de inte; paret är på plats då och då. Fattar inte...
'Programmeringfel'? Har aldrig sett ett par bete sig så tidigare. Antingen ruvar man, eller överger man, liksom...

Ett talgoxpar ett stenkast därifrån påbörjade äggläggningen samma dag som blåmesarna, 27 april, och gick tvärtom från klarhet till klarhet: Äggläggning varje dag, ruvning efter 6:e och sista ägget, fyra ägg kläcktes efter 12 dagar, och de två sista idag, efter 13 dagars ruvning. Inga tveksamheter alls trots kylan.

Samtidigt ser jag andra talgoxar och starar med bomaterial i näbben fortfarande, och t.o.m ett nötväckepar med parningsbeteende påträffades igår.

Blev ett onödigt långt svar det där, men ville bara hänga på det du skrev, att det är en lite konstigt utdragen häckningssäsong i år med fler par än vanligt som gjort avbrott eller helt enkelt kastat in handduken och börjat om från början.
Intressant är det, helt klart!

2010-05-15 22:07:39


Morgan Johansson     



Hej Ola
har jobbat en del med talgoxar och sett liknande förut men inte så frekvent som i år. Så länge de inte har börjat ruva äggen klarar de rätt mycket kyla. De börjar ju aldrig ruva förrän det sista (eller möjligen det näst sista) ägget lagts. Som du själv säger har många gjort ett uppehåll i äggläggningen något som i alla fall inte jag sett. Sedan har jag sett att honorna ligger på äggen men utan att de ruvar, dvs ingen celldelning har kommit igång. Antar att de löser det genom att "lägga fjädrar" emellan sig och äggen för ruvfläcken brukar vid denna tid vara fullt utvecklad. Men en sak är i alla fall säker om celldelningen har satt igång (äggen blir varma) och äggen därefter blir kalla så blir det ingen fortsättning med de äggen. Men de honorna brukar ofta klara av ytterligare en kull med reducerat antal ägg.
Som du sa "Intressant är det, helt klart"!


2010-05-17 23:13:48


Niklas Aronsson     



Innan jag reste till Öland i förra veckan kontrollerade jag den holken som sitter närmast mitt hus och konstaterade då att den var tom. När vi kom hem i söndags fanns där en färdigbyggd bobale och en blåmeshona som låg i holken. I går morse fanns två ägg (i dag tre). Alltså la blåmeshonan sitt första ägg i söndags morse, 16 maj, vilket är nästan en hel månad senare än mina blåmesar i fjol.
Mer info på www.fågelliv.se

2010-05-18 08:46:18


Kristian Thisted     



Kollade med holkkikaren i går, här i Landvetter. På c:a 30 mesholkar är det blandat. I en enda mesholk är det 7-8 "dunbollar". I en enda är det en skär nykläckt. I resten finns varierat antal ägg eller ruvning. Ganska sent här också, alltså.

I sex av 9 starholkar är det ungar/ruvning. Det är rekord för mig.

2010-05-20 15:25:10

 
Ola Erlandsson     



Och vad hände idag hos ovannämnda blåmesar - äggen kläcktes! Och alla 8 dessutom!
Parets beteende var som sagt konstigt i samband med äggläggning och ruvning med uppehåll kors och tvärs, men likväl hade de alltså koll på situationen hela tiden - och jag hade ingen koll alls! Kul att bli så överraskad efter en kvarts sekel med holkfåglar, man trodde man visste det mesta, men... ;)

Vid kontroll den 11 och 12 maj var äggen varma, men den 13:e tvärtom övertäckta och kalla. Ändå kläcktes alla ägg idag den 24:e. Hmm...

Har sällan varit så glad över att ha haft så fel...



2010-05-24 21:06:35



Svara på
detta inlägg