FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Gäss

Mikael Nord     



Ingen har väl undvikit att notera att det på Getterön blir fler och fler gäss år från år. I år har det dessutom varit extremt gott om rastande vitkindade gäss. Min egen uppskattning är att det på reservatet de senaste två veckorna rastat någonstans mellan 10-20 000 exemplar!!!! I dessa flockar även tre! rödhalsade gäss samt en fjällgås (i Galtabäck men ändå). Är det någon som har koll på hur det sett ut i övriga Sverige med vitkindade gäss? Har själv inte kollat upp så noga i Svalan. Kan det vara så att en liten (stor?) del av populationen detta år valt en annan sträckväg? Kan det kanske bli en årlig syn? Mycket intressant i alla fall. Personligen har fågelfaunan helt ändrats bara på de senaste åren. Nu är det även en gammal havsörn som jagar på reservatet. Ett besök för att se detta skådespel rekomenderas varmt.

2010-05-10 08:53:02

 
Anders Wirdheim     



Under de senaste decennierna har betydande mängder vitkindade gäss sträckt via Laholmsbukten i södra Halland. Det har handlat om åtskilliga tusental (troligen tiotusental). Jämfört med förhållandena under 1970- och 1980-talen har såväl antalen ökat kraftigt som sträcket senarelagts. De vitkindade gäss som passerade här på den tiden kom i princip alla redan under första halvan av april. På senare år har den stora stöten i stället kommit under första halvan av maj. Den bästa dagen förra året var 8 maj, då vi under två timmar mitt på dagen räknade ca 5000 sträckande vitkindade. Totalt handlade det denna dag säkert om betydligt större antal (det sågs stora flockar både tidigare och senare). Intressant nog kom det två rödhalsade gäss i en av flockarna mitt på dagen. Kanske var det just dessa fåglar som dök upp på Getterön på dagen ett år senare?
Eftersom vi haft ovanligt få vitkindade i södra Halland denna vår, tror jag att flyttstråket förskjutits norrut i år. Vad detta i så fall beror på är inte lätt att veta. Det kan vara väderbetingat, men det kan också bero på att gässen rastat längre norrut på Jylland i år än tidigare.
Även när det gäller prutgäss (som sträcker förbi södra Halland runt månadsskiftet maj/juni) ser vi stora variationer från år till år. Våren 2009 var det bara några tusen, medan det våren 2008 sträckte förbi mycket stora mängder.

2010-05-12 14:39:42



Svara på
detta inlägg