FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Skogssjöar i Göteborgstrakten?

Josua Gustafsson     



Hej!
Jag är ingen van fågelskådare, men har haft ett varmt hjärta för natur så länge jag minns. Något jag älskar men gör alldeles för sällan är att åka ut en tidig morgon till en lugn skogssjö och bara njuta av stillheten samtidigt som man upptäcker allt liv man vid första anblicken inte såg!
För att göra detta till verklighet lite oftare tänkte jag börja med att be om lite tips från folk som har koll! Finns det några bra, lugna, skogssjöar med bra utsiktsplatser och gott om fågelliv i närheten av Göteborg? Tänker mig gärna lite mindre, vassrika, sjöar med lite variation av arter.
Alla tips mottages med varmt tack! =)

Hälsningar//
Josua Gustafsson

2010-05-14 19:17:44


Jörgen Grahn     



Är inte vassrika och skogssjöar en självmotsägelse? Hårssjön SO om Mölndal är annars en ganska vass- och fågelrik sjö -- men ingen skogssjö i normal mening. Däremot finns det lövskog runt den, och en tidig morgon är det definitivt stilla.

2010-05-15 00:30:03


Josua Gustafsson     



Har varit i sjöar som legat mitt i skogen där det vuxit vass... Men sen om jag definierar "skogssjö" och "vass" på rätt sätt det har jag inte den blekaste aning om. Tack för tipset dock =)

2010-05-15 15:09:36


Jörgen Grahn     



Jag hade för mej att skogssjö var en term för näringsfattiga sjöar i skogstrakter (motsats: slättsjö) men det var länge sen jag läste biologi så jag ska inte insistera.
Förresten, nuförtiden har vi ju kvävenedfall och gäss, så det kan vara vass i skogssjöar och dåligt med vass i slättsjöar!

2010-05-15 21:16:58


Josua Gustafsson     



Har inte läst biologi på bra länge jag heller, så för mig är en skogssjö en sjö som ligger i skogen ;)

2010-05-20 11:17:56


Stig Fredriksson     



Några personliga favoriter:

Grosjön innanför Älvängen, bergen på västra sidan
Huvden söder om Sjövik, yttre delarna, utsikt över Mjörn
Balltorps våtmark, Sisjöområdet, utsiktsplats norr om
Svankällan, valfri plats längs slingan, soffa på berg i väst
Tofta kile uppe på berget söder om
Galterö ute vid Kulme sund
Ödledammen i norra Slottsskogen, tidig vårmorgon
Axlemossen i Änggårdsbergen, Målarkullen i SO
Svarttjärn i Delsjön, vid fågeltornet
Svarte mosse i Biskopsgården

Jag vet, alla dessa är inte skogssjöar och några ligger ett par mil från Göteborg men alla har det gemensamt som efterfrågas, tycker jag. En fågellokal behöver inte dessutom inte alltid vara omedelbart och överflödande rik på fågel; tar man sig bara tid händer det ändå något oförglömligt, då och då.

För vissa av lokalerna ovan finns kartor och utvalda inspirationsfakta på min hemsida naturstig.se

2010-05-21 01:51:22

 
Josua Gustafsson     



Tack så jättemycket! Ska ta en titt på dessa =)

Håller med om vad du säger, "En fågellokal behöver inte dessutom inte alltid vara omedelbart och överflödande rik på fågel". Tycker nästan att det är bäst när det inte är för fullt av fåglar. Lite av tjusningen är att det först verkar lite tomt, men så plötsligt ser man dem lite överallt! Det blir lite mer skattjakt än att bara ställa sig vid Getterön ;)

2010-05-21 17:47:35



Svara på
detta inlägg