FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Var är kornknarrarna?

Niklas Aronsson     



Nu har vi den 9 juni och hittills inte en enda rapport om spelande kornknarr i Göteborgs rapportområde. En sökning i Svalan ger vid handen att det inte hänt sedan 1994 och då kan det självfallet finnas observationer det året som inte är inmatade i Svalan. Oroväckande. Fåglarna vid Brudarebacken är borta och i kärnområdet på norra Hisingen verkar det ju inte heller finnas några i år, med tanke på att området bör vara inventerat genom nattsångarlyssningen på Hisingen vid det här laget. Därefter är det Bergum och Kållered som hyst kornknarr vissa år det senaste decenniet. Känns lite sorgligt det hela.
Vet inte om det är dåligt med knarrar i resten av landet.

2010-06-09 10:35:17


Björn Dellming     



Jag håller med! Riktigt synd och lite oroväckande. Beror det på naturlig populationsfluktuation eller har det att göra med om fälten slagits under fel tid på året? Nån som vet mer om jordbruk och knarrar kanske? Själv har jag bara inventerat på södra hisingen så jag har inte rört mig i rätt miljöer, men till er som ska ut och lyssna: Lämna bilen hemma och ta en cykeltur, eller promenad! För miljöns och utdelningens skull :)

2010-06-09 11:28:43


Magnus Rahm     



Så gott som alla lämpliga platser i Mölndals kommun (inklusive Lindome) har lyssnats av minst en gång utan resultat. De hetaste fälten i Kållered slås numera varje dag eftersom de har förvandlats till golfbana och i Fässbergsdalen har det inte knarrat på flera år...

Intressant är däremot att arten i flera dagar har legat på Svalans närvarolista (avvikelse från förväntad rapportering, fler än förväntat). Hur man bäst förklarar det låter jag vara osagt.

2010-06-09 12:11:35


Björn Dellming     



Kanske kan förklaras som att knarrarna insett vilket värdelöst ställe Göteborg med omnejd är och därför uppträder invasionsartat överallt utom här :)

Nej, men jag tror det kan ha att göra med dåligt planerad klippning och pittoresk ansning av lämpliga gräsfläckar.

2010-06-09 14:31:49


Magnus Persson     



Vill inte stöta mig med några, men jag har sett att man i Säve har bedrivit stötjakt med hagelgevär i ängsvallar och ängsdiken (2 man + hund). Det område jag sett jägarna är ådiket med intilliggande vallar from norrleden stötande mot Säve samhäll. Kanske är de uppätna?

2010-06-09 16:03:07


Fredrik Kronhamn     



En retorisk fråga: hur "trogna" är kornknarrarna sina spelplatser? Försommarslåtter lär vara upphov till att knarrarna uppsöker nya områden, även invasionsartat.

2010-06-09 16:24:34


Ingemar Åhlund     



I Bohuslän har det hittills hörts tre knarrar i år: en tillfälligt spelande vid Mollön, Uddevalla 18 maj, en vid Vrångebäck, Lysekil 31 maj-1 juni och en vid Älje, Uddevalla från 5 juni och framåt. Tillkommer inga fler fåglar så är detta det sämsta årsresultatet sedan början av 1990-talet.

Bohusläns klart främsta lokaler för arten finns ju på norra Hisingen, men kanske har dessa förändrats på något sätt? Tommy Järås berättade för mig att Ragnhildsholmen inte har så bra förutsättningar i år. Och just den lokalen har väl oftast varit den bästa på Hisingen?

Samtidigt bör man kanske ha i åtanke att guldåren i modern tid för kornknarren började i slutet av 1990-talet – en årssumma på 3 ex var helt normal för Bohusläns del innan dess...

2010-06-11 16:06:41


Ingemar Åhlund     



Glömde nämna att Rune Hixén och jag publicerade en artikel om kornknarrens förekomst i Bohuslän i senaste numret av Fåglar i Bohuslän (nr 2/2009). Numret går att beställa från Kenneth Johansson på kennethgjohansson@telia.com

2010-06-11 17:29:48

 
Jörgen Grahn     



Jag kan inte låta bli att tänka att toppen av kornknarrar i Sverige kom sig av någonting EU-styrt som sabbade småjordbruken i östeuropa och drev kornknarrarna norrut för att spela några år, och sedan dö ...

2010-06-11 23:20:15



Svara på
detta inlägg