FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Kustobsar 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustobsar


Till
översikten
tornseglare

Nils-Erich Karlsson     



kan någon tala om för mej hur man kan räkna till 261 tornseglare,som rapporterades 5/7-2010??? Själv hade jag en närmast omöjlig uppgift att räkna ca. 30 st. som for som jehu över huvudet på mej. Vore tacksam för seriösa svar då jag vill vara så exakt som möjligt i min rapportering till Svalan.Ser fram emot många tips.
M.v.h Nisse Karlsson

2010-08-05 22:41:00


Stefan Avenfors     



Om du räknar flera ggr så får du ju ett snittvärde, men det är ändå bara ca.
mvh Stefan A

2010-08-06 05:35:36


Ola Erlandsson     



Kände mig väldigt träffad först, tills jag såg datumet - hade nämligen exakt 261 sträckande tornseglare igår kväll på Instön, Marstrand.
Om det rör sig om just sträckande individer är de väldigt tacksamma att räkna, annars är det som Stefan skriver omöjligt att nå en exakt siffra när de är så pass många - man får köra ett genomsnittsvärde av flera räkningar.

2010-08-06 05:48:28


Nils-Erich Karlsson     



Hej Ola- det var din obs som avsågs.Men du ser själv ,när jag inte kan hålla reda på rätt datum hur svårt blir det inte då att räkna rätt

2010-08-06 11:31:02

 
Ola Erlandsson     



Haha, nä så här frampå sensommaren/hösten får man smärre hjärnblödning av alla siffror till slut =)
Men som sagt - min exakta siffra berodde på att det var en sträckande skara som kom farande längs en smal korridor. Det var bara att rikta in kikaren på ett speciellt ställe och sedan räkna fåglarna i takt med att de for förbi.
Gårdagen var extra tacksam, med ett annalkande åskväder. Detta bokstavligen suger till sig seglare, och alla försöker de flyga runt kanten av ovädret, vilket får till följd att de kommer farande på exakt samma ställe allihop.
Det gillar en sträckräknare =)
Är mer spänd inför sträcket av bo-/bergfink fram i september. En riktigt bra dag snackar vi myller av fågelkroppar som kan ta upp stora delar av himlen...försöker man räkna dessa en och en är man, så att säga, lost!

2010-08-06 11:53:05



Svara på
detta inlägg