FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Sträck av ob. mes

Elon Wismén     



Hej! Det här sträcket av talgoxe/blåmes som pågår nu, är det något unikt eller dyker det upp med jämna mellanrum? Jag har då aldrig varit med om något liknande tidigare. Förebådar det en ny vargavinter kanske??

En mer teknisk detalj i sammanhanget: Nyss upptäckte vi (Leif A och jag) att "arten" Ob. mes rapporterad från Halland inte visas överhuvudtaget i Kustobsar, medan det funkar när man rapporterar den från Göteborg. Det verkar ju lite konstigt.

2010-10-09 19:05:40


Niklas Aronsson     



Både talgoxe och blåmes företar regelmässigt flyttningsrörelser som kan liknas vid invasionsflyttning vissa år. Vad det beror på har man funderat på länge. I den här artikeln: http://www.sofnet.org/ofstn/apps/reports/77.pdf diskuteras lite olika orsaker. Man för fram till exempel födobrist liksom populationstäthet. Goda invasionsår är det en stor del av de sträckande fåglarna som är årsungar, det vet vi väl inget om i år, men jag uppfattar att det har varit ett gott häckningsår för många arter i år, säkert även mesar. Uppenbarligen sträcker det under invasionsåren också en hel del mes över Östersjön, med förmodat ursprung i den vidsträckta ryska taigan. Kanske har de östliga vindarna fört en del av dessa längre västerut än normalt? I alla fall märker jag en markant skillnad på sträcket här ute i kustbandet sådana här år med mycket ostvind som ger mer fågel överlag. Lessen för ett lite rörigt inlägg! :-)

2010-10-09 22:25:54


Niklas Aronsson     



Konstigt, i min dator ser det ut som om ingen kommenterat Elons inlägg. Testar med att lägga in ett nytt inlägg.

2010-10-09 22:47:54


Magnus Eriksson     



Har diskuterat just detta ett par mornar den senaste tiden vid sträckräkning i slottsskogen. Och har konstaterat följande. Så länge jag räknat även om det nu bara är några få år (har inte heller kolla svalanhistorik ännu) så har det varit ovanligt mycket "skogsfågel" enligt mig. Mycket svartmes, talgoxe, blåmes, nötskrika (58 på en dag), trastar, talltita!! samt redan en del domherre. Huruvida det är mer eller mindre över lag vet jag inte men jag har också fått känslan att det är skillnad. Dessutom kan jag konstatera att lokalt (dvs runt min stuga som ligger mitt i skogen mellan Alingsås och Borås) är det tomt i träden på bär. Inte ett enda rönbär, dåligt med ekollon osv. Kanske en motreaktion på förra vinterns överdåd med bär och frukt.

2010-10-10 11:23:10

 
Kristoffer Nilsson     



Vindarna spelar säkert en stor roll för var fåglarna hamnar när de når södra Skandinavien. Det är ganska intressant att det hittills inte framstår som något exceptionellt mesår vid Falsterbo, men det kanske kommer?

Annat är det exempelvis med grönsiskan. Jag fantiserade lite i somras om att de stora skogsbränderna i Ryssland skulle få konsekvenser för fåglarnas flyttning, men sån´t är så klart svårt att bevisa. Jag är dock inte förvånad om en hel del av höstens grönsiskor och andra arter som uppträder i höga antal kommer från Ryssland och har tvingats ta andra vägar än de gör normalt... Må väl!

2010-10-10 16:26:12



Svara på
detta inlägg