FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Matning Nordösundet

Ola Erlandsson     



Gjorde ett besök till svanarna vid Nordösundet i Lycke idag. Antalet individer har vuxit markant den senaste veckan.
Flera åskådare på plats kom fram och undrade oroligt om ingen matar svanarna i år - vid tillfället fanns inte en tillstymmelse till föda för dem. Jag hade inget nämnvärt svar att komma med, eftersom jag inte har en aning om vem som utfodrar svanarna och hur ofta det sker.
Kan någon svara på detta så att jag fortsättningsvis kan ge tillfredställande svar till de som undrar?

2011-01-01 15:37:50


Morgan Johansson     



Hej Ola!

Osäker på var Nordösundet, Lycke ligger men jag antar att det är i Kungälvs kommun ut mot Marstrand. I princip all matning av fåglar sker ju på ideell väg men det bekostas ofta av kommunerna. Så jag rekommenderar dig att prata med Kungälvs kommun och försöker få fågelmat därifrån. Sedan gäller det ju också att du eller någon annan sköter matningen.

Morgan Johansson
Ordförande i GOF

2011-01-01 16:47:02


Peter Strandvik     



Hej Ola!

Jag har oxå sett hur flocken vuxit och vet att det matas, troligen ideellt, möljigen av Ulf o Marie Spennare.
Kolla gärna med fågelcentralen 0303-16501, dom vet nog hur det ligger till.
Tidigare vintrar har det funnits bra tillgång till säd bla.

Mvh Peter S

2011-01-05 16:05:45

 
David Carden     



hej,
Jag heter David, och är den som matat svananar vid Nordösund. Varje dag från den 12 december vid unifär 10 tiden har svananer fort havre. ! säck till 100 fåglar.
Havre hamptas från Gudderby Gård,kommunen stå för kostnad via tommy på fågel centrum.
Varje har dag jag taget ett antal bilder så att jag kan räckna svananar hemma vid datorn. Alla foto pluss ett exel file över antal vuxen sampt juvernile individ finns.
Även händelse som avlednad och lammnad till fågel centrum.
Om non i interserad av detta material från i år eller före året kan de kontacter mig.
david.carden@telia.com
Mvh David C

2011-03-13 12:50:28



Svara på
detta inlägg