FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fågelskydd 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fågelskydd


Till
översikten
Härryda Holkers

Kristian Thisted     



Nu är vi på G i Härryda! Även Elon W. är med.

http://pdfire.harrydaposten.se/pdfx/content.php?d=20110323&p=14&v=0

Något för övriga kommuner att ta efter?

2011-03-23 13:08:01


Fredrik Kronhamn     



Det har varit uppe till diskussion förr.. Är det rådigt att fästa upp holken med spik eller skruv som bevisligen sker på bilden?

2011-03-23 15:09:04


Morgan Johansson     



Vi jobbar för fullt i Kungsbacka också! Vilka då vi undrar ni kanske? Göteborgs Ornitologiska Förening så klart!

Och detta med att spika i trädet skadar knappast trädet.

2011-03-23 21:04:14


Evamaria Ferm     



Beror på art och livsbetingelser... Finns inga enkla svar när det gäller naturskydd!

2011-03-23 21:56:59


Johan Svedholm     



Nä, träden tar knappast nån skada (även om kanske kopparspik ska undvikas...), men det är ju såklart olämpligt att spika i produktionsvirke som ska sågas upp så småningom. Här kan det ju vara lämpligt att komma överens med markägaren och om möjligt använda andra alternativ om trädet är tänkt att avverkas någon gång. Det finns ju andra alternativ, träspik har jag själv använt med gott (omedelbart) resultat i ett större holkprojekt, men jag vet inte hur det är med hållbarheten.

2011-03-24 08:36:18


Elon Wismén     



Och precis det har Härryda Holkers också tagit hänsyn till. I skogarna söder om Landvetter har vi hängt upp holkar istället för att spika upp dem, just p.g.a. markägarens synpunkter. Ville man vara ironisk på gränsen till bitsk kunde man säga att vi viker oss för ekonomiska intressen, men inte för skogens eget bästa. Men så ironisk ska jag inte vara.

2011-03-24 11:12:22

 
Johannes Löfqvist     



Kanske inte just holkar men jag skriver här för det hänger ihop lite med holkarna. Ni som läst artikeln som Kristian hänvisar såg kanske att det stod om flottar som skulle ut i två sjöar runt Mölnlycke.
Dessa fyra flottar är nu på plats. Två i Fridhemsviken, Rådasjön och två i Hårssjön. Vi som har byggt flottarna, Christer Johansson och undertecknad skulle be er som observerar fåglar på dessa att notera detta i kommerntarsfältet när ni rapporterar till svalan.
God skådning önskar Johannes Löfqvist.

2011-03-28 13:05:37



Svara på
detta inlägg