FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Teorier om dvärgsparven?

Jörgen Grahn     



Kollade just upp i Svalan. Dvärgsparven i Eklanda verkar ha betett sig som vanligt under februari, och sågs sista gången söndagen den 27 februari. Det finns inga "ej återfunnen" efter det, men man får förmoda att det var folk där åtminstone nån gång veckodagarna efteråt, och helgen efteråt måste den rimligtvis varit borta.

Den sista helgen var det barmark och ungefär nollgradigt.

Är det rimligt att anta att den påbörjade flyttningen? Concise BWP anger flyttningen till sen mars -- juni. Normala vinterkvarteren är på andra sidan Himalaya grovt räknat.

2011-04-09 18:48:13


Jan-Åke Noresson     



Jag har ingen bra teori att komma med.
Bara ett tillägg angående hur sent dvärgsparven sågs. Jag var själv i Eklanda 6 mars, såg och rapporterade dvärgsparv (vilket jag själv kan se under Personligt/mina obsar, eller under fliken Mina bilder).

Såvitt jag minns kom det in rätt många obsar av dvärgsparven under mars månad. Vet något varför dessa inte syns när man söker i Svalan?

2011-04-11 11:50:55


Ola Bäckman     



Det är nog för att alla obsar nu är sammanslagna till ett fynd som sträcker sig över flera månader. Då går det inte att söka den med t.ex mars månad som kriterium utan man måste söka över hela året eller utan period.

2011-04-11 12:35:59


Ola Wennberg     



Hej!
Min teori är att sparven inte är i livet längre-fantastiskt att den bevisligen levde så länge och på en så udda plats så långt från sitt normala område!
Men det gör absolut inget om jag har fel och den lilla dvärgen är på väg mot sitt hem igen! (men jag håller inte det för troligt) Mvh Ola

2011-04-11 12:44:54


Daniel Gustafsson     



"Det är nog för att alla obsar nu är sammanslagna till ett fynd som sträcker sig över flera månader. Då går det inte att söka den med t.ex mars månad som kriterium utan man måste söka över hela året eller utan period. "

Är det inte ett synnerligen korkat sätt att gå till väga? Vad vinns på att slå ihop allt till ett, egentligen?

2011-04-11 13:09:39


Johan Svedholm     



Synnerligen korkat är väl att ta i. Man vinner ju t ex en betydligt bättre överskådlighet och en minskad arbetsinsats för kvalitetsgranskande instanser. Överskådlighetan kan ju lätt illustreras: om man är intresserad av att få ut alla fynd av dvärgsparv i Göteborgs rapportområde, är det då bättre att som nu få ut, snyggt och prydligt, 5 poster om 4 fynd (Eklandafyndet är av administrativa skäl uppdelat vid årsskiftet)? Eller vill man hellre, vilket hade varit fallet utan fyndsammanslagning, få ut en lista på 490 osorterade dvärgsparvsrapporter?

Sedan är det ju så att, som Ola B så skarpsynt påpekar, man i Svalan inte kan filtrera på period när det gäller sammanslagna fynd där förstaobservationen ligger innan den önskade perioden. Detta är såklart inte bra, och man kan väl hoppas på att det funkar bättre i nästa Svalan-version.

För att återgå till ursprungsfrågan sågs alltså sparven sista gången 18/3. Om jag inte minns fel var detta i samband med snö och allmänt skitväder, kanske tog detta slutgiltigt knäcken på fågeln, eller också flyttade den helt enkelt på sig?

2011-04-11 13:41:26


Jörgen Grahn     



Om 18/3 stämmer, så faller det nästan inom den flyttningstid som jag nämnde innan. Men jag orkar inte kolla vädret då osv -- det är lite avmotiverande att springa på falska spår.

2011-04-11 21:14:29

 
Elon Wismén     



Natten till den 18/3 hade det mycket riktigt snöat en del enligt observatörerna.

Det går ju att klicka sig in på varje enskild obs när man väl har fått fram fyndet, detta genom att klicka på den lilla symbolen med "två ihopsatta listor" alldeles till vänster om observatörsnamnet. Där tycker nog jag att det blir ganska överskådligt ändå. Även om det förstås kan bli ännu bättre.

2011-04-12 12:10:47



Svara på
detta inlägg