FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Fågeltornskampen

Stig Fredriksson     



Den 7 maj är det fågeltornstävling, ett initiativ från Finland där våren väl är lite senare vilket kan ge lite kvarvarande sträckobsar. Tävling pågår kl 05-13, antal arter räknas, anmälan till Anders Lundquist i SOF, anders@sofnet.org. Berätta vem som deltar, d v s namn på laget, var tornet ligger och om tornet är handikappanpassat samt kontaktperson med e-postadress. Inrapportering ska ske samma dag före kl 15. Se Nyheter på GOFsidan.
Jag har listat traktens tio fågeltorn och tänker själv stå i Bragebackens utsiktstorn som med lite god vilja kan kallas fågeltorn - jag har tidigare sett flera fåglar från detsamma. Jag ser och hör lite halvdåligt och tar tacksamt emot sällskap. Meddela gärna om jag möjligen har glömt något fågeltorn... finns på naturstig.se

2011-04-25 20:14:18


Elon Wismén     



Jag, Leif A och Lena E har anmält Hårssjön till kampen. Har inte fått nån bekräftelse från SOF, men det kanske man inte får. Vi kör i alla fall så får vi se.

2011-04-25 21:02:46


Stig Fredriksson     



Med tanke på vårens obönhörliga korthet och de fåtaliga svaren på denna tråd väljer att jag istället fritt husera i Alingsåsmarker under lördagens fågeltornskamp. Skulle nu någon ändå ta sig till Bragebackens "fågeltorn" går det bra att rapportera antala arter på egen hand - jag njuter inlandsfåglar! Skåda vackert! / Stig

2011-05-06 20:15:08

 
Elon Wismén     



Då var Fågeltornskampen över för det här året. Hur det gick kan man se på SOF:s hemsida:
http://www.sofnet.org/apps/nyheter/las_mer.asp?NewsID=6511

Vi totalt sju besökare vid Hårssjön placerade oss på en hedrande 40:e plats som det ser ut nu. Vi drog in 58 arter varav den allra roligaste var grönbena (ny art för lokalen enligt Svalan). Att rördrommen gick i östra kanten och födosökte fullt synligt långa stunder gladde också mycket (särskilt som den gick in på HÄRRYDALISTAN). Det blir kanske repris nästa år och med fler deltagare?!

2011-05-08 18:09:06



Svara på
detta inlägg