FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Oskärpt obs av vass sångare?

Aimon Niklasson     



Hej igårkväll cyklade jag förbi vassen vid Billdals kyrka (Haga kile) och hörde då en vad jag uppfattade och rapporterade som gräshoppssångare. Det slog mig när jag skulle rapportera den att den var ovanligt tidig och ju faktiskt satt i vassen och sjöng (ganska mörkt så jag såg den ej). När jag sen såg att det rapporterats en hel del vassångare i Sverige redan (och att vassångare brukar anlända vid denna tid före gräshoppssångaren) så insåg jag att detta kanske oxå var det. Hinner inte dit i kväll eller under dagen. Kanske sitter den kvar och kan spelas in så att alla subjektiva uppfattningar kan objektiviseras så gott det nu går. (Olika frekvens och tonhöjd som ju kan visas i ett sonogram om man bara lyckats spela in den på hyggligt avstånd).
Möjligtvis kan man på dagtid få syn på den då den igårkväll bara satt 100 meter ut från Billdals hållplats.
Oavsett vad denna fågel var kan det ju vara skäl till cykelturer i kvällningen i vassområden närmsta veckorna! med skön upplevelse av försommaren dessutom!

2011-04-28 08:24:24


Fredrik Kronhamn     



Avstånd, ljudstyrka och bakgrundsljud kan göra bestämningen lite klurig. Lyssna på xeno-canto.org

Gräshopp:
http://www.xeno-canto.org/europe/browse.php?query=Locustella+naevia

Vass:
http://www.xeno-canto.org/europe/browse.php?query=Locustella+luscinioides

Gräshopp låter lätt och lite ringande, eventuellt något lägre i tempo. Vass låter hårdare och mer mekaniskt.

Spela in och jämför hemma, men se upp med utrustning som utelämnar viktiga frekvenser (bandpass, högpass).


2011-04-28 11:53:37


Lars Lundmark     



Just nu står jag och lyssnar på vassångaren! Grattis Aimon!

2011-04-28 22:09:30


Aimon Niklasson     



Tack Lars! Har du haft möjlighet att spela in den?
Varit på Botaniska föreningens årsmöte så jag hade inte möjlighet i kväll. Kanske kan jag spela in den i morgon bitti om ingen annan gjort det.


2011-04-28 22:34:20


Lars Lundmark     



Tyvärr har jag ingen inspelningsutrustning.

2011-04-28 22:53:14


Magnus Unger     



Tyvärr tog jag inte inspelningsutrustningen med mig när jag hastigt åkte ner efter att ha sett obsen på Kustobsar. kl 23:30-23:40 sjöng den för fullt nära busshållplatsen men jag tyckte den lät som en gräshoppssångare :)

2011-04-29 00:34:33


Aimon Niklasson     



Hej
Var nere vid 6 tiden och försökte spela in fågeln med en handhållen Edirol R09 utan reflektor. Satt på samma ställe som i förrgår och hördes väl mellan bussarna och bilarna.
Kan ej heller med öronen idag skilja den från en gräshoppssångare (hoppas kunna prestera ett sonogram så småningom) men sitter ju i vad som verkar vara ren vass möjligen kan det finnas småbuskar nere i vassen som man ej ser. Och det är ganska tidigt på året. Fågeln exponerade sig aldrig under den ca 40 min långa period jag stod där vid busshållplatsen eller cykelbanan. Som bonus sågs brun kärrhök samla bomaterial flera gånger längst ut i vassen och där fanns på ängen utanför som betas (får och gäss) även en tofsvipa ( som efterfrågats i tidigare länk). Oavsett vilken art det nu blir så är ju vassen ett fint objekt för fågelskyddsgruppen att bevaka! För vad har vassen för skydd egentligen?

2011-04-29 07:07:05


Aimon Niklasson     



Hej
Det blev en gräshoppssångare även med sonogram!
Se detta i svalan.
Jämför den fina sonogramsiten

www.fssbirding.org.uk/sonograms.htm

Så nu gäller det att hitta en vassångare oxå!

2011-04-29 08:33:19


Magnus Lundström     



Park och natur är kontaktade angående skötseln av området. /Fågelskyddskommitten

2011-04-29 10:01:40

 
Fredrik Kronhamn     



Ni som letar efter sonogram-sidan prova istället

http://www.fssbirding.org.uk/sonagrams.htm

Även om osäkerhet kan uppstå i fält skulle jag försiktigt vilja påpeka att det i bestämningen vass/gräshopp inte nödvändigtvis behövs ett sonogram. Det är exempelvis långt värre att akustiskt skilja lockläten från korsnäbbar..

Ta istället med en mp3-spelare som referens ut i fält. Det är mitt tips.


2011-04-29 11:17:01



Svara på
detta inlägg