FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Fågeljakt i Billdals skärgård!!!

L. Stefan Andersson     



Vid mina senaste besök på Killingsholmen för att spana av Billdals skärgård har helhetsintrycket störts kraftigt av pågående jakt i området.

Söndagen den 23/1 vid 10:30 ser jag två herrar i 70-årsåldern som placerar ut knipvettar på östsidan av Aspholmen. Därefter sätter sig en av gubbarna på lur med en hagelbrakare medan den andre gubben far omkring med plastekan bland öarna med snurran skrikande för att driva sjöfågelflockarna på vingarna. De flesta fåglar håller sig dock märkligt undan för skytten men tre knipor passerar helt nära och två öronbedövande salvor kastas iväg, men skytten missar! När jag så lämnar lokalen har inga fler fåglar kommit inom skotthåll.
En fundering slår mig påtagligt och det är om dessa åldriga jägare har syn nog att sikta rätt eller kan de alls skilja arterna åt när de snabbt kommer flygande?

Idag sön den 30/1 anländer jag till samma lokal vid 14:20 när den efterhängsna dimman äntligen lättar. På Byggholmen sitter en pilgrimsfalk men den drar strax när helvetet åter bryter ut....
I gattet mellan St. Varholmen och Saltkälen glider en halvruffad båt omkring med fem betydligt yngre jägare än förra söndagen. Dessa killar är gissningsvis mellan 25 och 35 år och de är bestyckade med minst tre hagelgevär.
Jag får bevittna ett jaktförsök innan båten far åt söder bakom Saltkälen/Stora Lövö.
En ejderguding drar förbi högst 40 m från båten och fyra snabba salvor dundrar. Jag kan se hagelstänken smiska ytan runt ejdern men den flyger vidare ut i fjorden! Men den måste ju helt klart fått hagel i kroppen?!
Vid det här laget är jag heligt förbannad och försöker se regnumret på båten men tecknen är för små och sikten lätt disig......
Bakom öarna smäller det av och an under min knappt timslånga vistelse.

Jag är för dåligt insatt i bestämmelser och regler kring jakt men är det verkligen tillåtet att använda sig av båtar på dessa båda beskrivna sätt under jakt? Att i första fallet fara omkring och driva fågelflockarna på flykt och i andra fallet att sitta i båt under rörelse och dundra salvor till höger och vänster? Påminner inte så lite om kängurujakt från jeep som man sett på tv och minst lika upprörande.....

2005-01-30 19:02:40


Christer Fält     



Afton L. Stefan Andersson!

När det gäller jakttider på till exempel alfågel, ejder, knipa, skrake och vigg tar säsongen slut i morgon (31/1). Skjuter någon på en ejder - eller annan sjöfågel - på tisdag har ett brott begåtts. När det sedan gäller motorfordon är Svenska jägarförbundet glasklar på den punkten, de säger följande:

"Inga motorfordon i jakten
Motordrivna fortskaffningsmedel eller andra motordrivna
anordningar får inte användas för att söka efter, spåra, förfölja eller genskjuta vilt, för att hindra vilt att undkomma eller för att avleda viltets uppmärksamhet från den som jagar. Vid eftersök av skadat vilt få du givetvis använda t ex
bil för att underlätta eftersöket men kom ihåg att du inte
får ha vapnet laddat eller ha patroner i magasinet i t ex bil.
Inte heller får du medföra vapen vid färd med motordrivet
fordon i terräng utom då du ska hämta fälld älg, hjort eller
vildsvin. Förvara alltid vapnet i fodral eller liknande då du
är på allmän plats."

Undertecknad är personligen inte road av jakt, däremot har jag nära kontakt med den "världen". Hoppas du fick svar på dina frågor.

/Mvh

2005-01-30 19:39:48

 
L. Stefan Andersson     



Tack Christer!

Klargörande och glasklart!

Allt för ofta lämnar jag min mobiltelefon hemma så och idag, men i fortsättningen skall den alltid med! Ser jag något liknande i framtiden får man väl pingla ordningmakten. ( om dom nu bryr sig ).

/Mvh

2005-01-30 19:56:35



Svara på
detta inlägg