FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Rapportering/RRK 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Rapportering/RRK


Till
översikten
Underkänd iberisk gransångare?

Jan Mogol     



God eftermiddag!

Jag noterade nyligen att den iberiska gransångaren på Vrångö (3-4/5 2009, om jag minns rätt) har underkänts av Rk. Åtminstone är fågeln stämplad som underkänd i rapportdatabasen Svalan. Är lite nyfiken på vad som fick observationen att hamna i papperskorgen. Någon som fått en förklaring?

2011-06-14 14:10:44


Niklas Aronsson     



Pratade med Magnus Hellström i RK för ett halvår sedan om de iberiska gransångarna. Då var Vrångöfågeln bordlagd. Problemet är att den bara sjöng en enda dag, sågs kort morgonen därpå och var sedan försvunnen. De fyra godkända fynd som finns av iberisk är antingen fåglar som är märkta (Marma och Falsterbo) eller har suttit under lång tid och sjungit likadant (Knösen (kanske fångad den med, minns inte) och Busör).
Vi vet ju att fåglar med tvivelaktigt genetiskt ursprung (Lönestigsfågeln) har förekommit och att även andra arter som gransångare och lövsångare kan sjunga likt iberiska. Därför är man osäker var man ska dra gränsen. Varje år rapporteras proportionellt sett väldigt många misstänkta iberiska mot vad man skulle ha anledning att förvänta sig om man jämför med andra arter från detta område. Därför finns det anledning att misstänka att vi inte känner till alla variationer och vinklingar på problemet ännu. Märk väl att detta är mina ord och inte RK:s. :-)

2011-06-14 22:43:37


Fredrik Kronhamn     



Kan någon driven svalan-användare förklara varför obsen inte står att finna längre? Eller med andra ord: vad händer med rapporterade obsar som underkänns?

2011-06-14 23:19:26


Niklas Aronsson     



Det finns i alla fall ingen konsekvens i det om det nu är så att ngn administratör gör detta. Jag hittar åtminstone ett fynd av en annan art som jag vet är underkänd och där i alla fall larmet är kvar i Svalan.

Vrångöfågeln ser ju ut att vara helt vaporiserad.

Dessutom är ju även det en information av visst värde att ett fynd är underkänt. Saker kan ju förändras i framtiden som gör att fyndet kan tas upp på nytt och då är det ju synd om all info är borta. Eller hamnar de underkända fynden kanske i en speciell kammare för underkända rapporter? Där bara vissa adminstratörer har tillgång till informationen? Area 51?

2011-06-14 23:29:50


Ola Bäckman     



Obsarna försvinner ju inte men är dolda. Söker jag på iberisk gran med "rrk-status: visa alla underkända" så finns den där. Allt i sin ordning.

2011-06-14 23:45:41

 
Magnus Unger     



Fortfarande många som inte uppdaterat sin Göteborgslista och tagit bort arten.

Klicka här för att se vilka som inte uppdaterat.
Göteborgslistan

2011-06-15 08:50:18



Svara på
detta inlägg