FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Vitvingad trut

Christer Fält     



Afton!

Spana efter vitvingade trutar – kolla länken:

http://birdingfaroes.wordpress.com/2012/01/10/increase/

Använder inte gärna militäriska termer men invasion är nog ordet!

/Christer


2012-01-15 00:17:38


Johan Svedholm     



Christradamus!

2012-01-15 12:12:04


Magnus Unger     



Du fick rätt Christer två olika vitvingade i GBG idag, men tyvärr blev jag och Uno lottlösa ute på Hyppeln/Rörö trots noga spanande på alla trutar.

2012-01-15 19:07:28


Christer Fält     



Lyckoträff från undertecknad, däremot skickligt av Lars Erik Norbäck, Kristian Thisted och Elon Wismén att upptäcka de aktuella fåglarna. Ha den äran höll jag på att skriva, grattis heter det förstås!

När det gäller 3k (+) fågeln vid Säveåns mynning, Gullbergskajen och Fiskhamnen så gissar jag på en hona eftersom jag upplever fågeln som småväxt, tunn näbb och en mild och ömsint uppsyn. Men det är naturligtvis en spekulation och ingenting annat.

En annan spekulation handlar om rastillhörighet. Enligt bland annat Fågelguiden bör en kumlieni redan vid andra vinterdräkt (3k) uppvisa gråmulna stråk på handpennorna. Detta har inte Göta älv fågeln varför det torde vara nominatformen glaucoides.

Vad tror ni?

/Christer

2012-01-16 10:13:34


Ola Bäckman     



Som du Christer. :-) glaucoides. Om det är en hona vågar jag inte riktigt ha någon fast åsikt om. Med tanke på t.ex vingarnas utseende samt näbb vågar man nog dock säga 3k.

Mvh/ Ola

2012-01-16 10:57:09


Christer Fält     



Tack Ola!

En annan fråga i sammanhanget: Är det någon som vet vilken betydelse och roll vitvingad trut har inom till exempel grönländsk mytologi eller kulturhistoria?

/Christer

2012-01-16 11:28:33


Elon Wismén     



Ja detta var roligt! Även "vår" fågel bör ha varit en glaucoides, vi (eller åtminstone jag) såg vingarna tillräckligt bra för att ha kunnat upptäcka mörka partier ā la kumlieni. Den fågeln såg adult ut med grå mantel, fast med helt vitt huvud ā la sommardräkt. Har visserligen sett att en del av fåglarna på Färöarna också har det, men jag blev ändå lite förvånad över det.

2012-01-16 12:07:12

 
Johan Svedholm     



Kanske inte specifikt vitvingad trut, men när det gäller grönländsk (egentligen inuit-) traditionell musik så är den mycket influerad av naturljud, precis som hos många folk som lever i nära samklang med naturen. Inuiternas speciella strupsång (kattajaq) t ex innehåller en mängd imitationer dels av vind- och vattenljud, men också av djur såsom sälar, gäss, fjällripa och inte minst måsar och trutar. För en modern uttolkare av genren kolla upp Tanya Tagaq (som visserligen är kanadensisk inuit), som bl a samarbetat med Björk, Mike Patton, Buck 65 m fl.

Spännande!

2012-01-18 11:59:33



Svara på
detta inlägg