FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Hornuggla Hönö Kyrkogård

Eva Åkesson     



Observerade en födosökande uggla utanför Hönö kyrkogård mot Jungfruviken. Det var mörk så jag såg inga karaktärer mer än att det var en uggla.(En mer erfaren skådare hade säkert det)
Hur stor är sannolikheten att det var en annan sorts uggla än Hornuggla som födosöker vid ängarna Jungfruviken?

Kan man bestämma en obs utifrån sannolikheten, biotop trots man inte sett karaktärerna?

Hälsningar
eva

2012-01-19 15:38:30


Ola Bäckman     



Hej Eva! Det är nog sannolikt att det rör sig om en hornuggla men det går nog tyvärr inte att utesluta jorduggla. Dessa två är svåra att bestämma endast på silhuett.

Mvh/ Ola

2012-01-19 15:55:07


Eva Åkesson     



Hej Ola,
Det är lite surt för det hade varit ett livskryss ugglan. Får leva på att det är en häftig upplevelse att ha en uggla flygandes emot en, som dessutom landar 25 M ifrån en i en enbuske och sitter där ett tag.

eva

2012-01-19 17:20:18


Jörgen Grahn     



Häftiga upplevelser slår kryss alla gånger, tycker jag. Dessutom såg du ju *nån* av Asio-ugglorna.

2012-01-19 22:35:56


Aimon Niklasson     



En nästan lika häftig upplevelse brukar vara att se dom sitta i något träd på dagen och tänja ut sig som om dom försöker likna trädet dom sitter i! Kanske sitter det både en och fler i något träd i eller nära kyrkogården? Har det inte varit rapporter just därifrån tidigare år? Dessutom kan man ju ha chansen att se vad dom äter på platsen om man hittar spybollarna under dom. Ibland hittar man spybollarna på marken under lämpliga träd innan man hittat ugglorna!
Min första hornuggla upplevde jag vid Yddingen i Skåne när vi inventerade en kvadratkilometersytor för Sören Svensson, det som senare blev häckfågeltaxeringen. (Jo jag är så gammal!). Först tionde gången fick jag se två "öron" sticka upp ur ett gammalt kråkbo som jag såg från sidan och tidigare gått rakt under! Den fick ut ungarna!
Håller med Jörgen om att det är upplevelsen och förståss kunskaperna runt omkring som gör att man blir "fågelskådare" eller "naturupplevare" och upplevelsen är kittet till livet utanför sitt "ego". Men det kan ju vara ett eget ämne för "Fält"-filosofi här på forumet som kanske just lidit brist på detta pga allt kryssandet!
Garderar med en etta!


2012-01-20 08:08:27


Rolf Nyback     



För två vintrar sen genomled mer än ett dussin hornugglor nästan hela vintern i en tall som nu är borta i det som minneslund idag.

2012-01-20 11:05:39


Eva Åkesson     



Tack Aimon för tipset!

Fågelskåderiet har gett mig nya dimensioner på livet, först smyger man runt en kyrogård i mörkret och nu skall man ut och leta spybollar:-)
Ugglan gick ner på en slänt efter spaningen från enbusken, så jag antar att ett musliv blev kortare. Så det borde finnas spybollar. Jag kommer att ge mig ut och leta någon dag.

Hörde den tretåiga hackspetten trumma i dag ute i klippans naturreservat. Något för både "naturupplevare" och kryssare?.
Det är ett otroligt fint område att vistas i, helst under en dag som denna.


2012-01-20 15:59:31


Magnus Unger     



Ett tips på just sittande horn/jorduggla är ju att hornuggla har långa örontofsar som den ofta reser dock inte alltid.

Tallarna vid minneslunden där ugglorna satt för två vintrar sedan är visserligen borta men förra vintern sågs flera exemplar sitta i tallarna precis norr om parkeringen i närheten av sumphålet.

Spännande med tretåig hackspett, har du mer info att delge om obsen. Är du inte helt säker på fyndet eftersom du inte rapporterat den? Kan ju vara lite svårt att säkert utesluta spillkråka enbart på trummning.

2012-01-23 09:00:18

 
Eva Åkesson     



Hej,

Rappotera inte in fågel för att det är en högt osäker obs.När jag väl lokaliserat trädet den satt i (långt inne i skogen), behagade fågel flyga sin väg. Det läte som fågel gjorde när den flög iväg lät inte som en spillkråka och den trumma drum uppehåll drum uppehåll i jämn takt.

Från parkeringen. Stigen till vänster. Den var i skogen till vänster om det öppna området med resten av ett hus. Går man in i skogen, (det finns ingen stig) kommer man fram till ett kalhygge/nedblåsta träd, där var fågeln.

Jag letar vidare en annan vindstilla dag.


2012-01-24 01:31:06



Svara på
detta inlägg