FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Foto 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Foto


Till
översikten
Bilddokumentation av obsar

Leif Andersson     



Jag har svårt att förstå varför man måste lägga in sex tämligen likartade bilder på den nu aktuella tjädertuppen. Hade det inte räckt med dom två skarpa?

Det är ju inte bara tjädern det gäller f ö, en del tycks ha till regel att alltid peta in tre föga varierade bilder. Men jag är väl en sur gammal gubbe...

2012-03-23 14:18:25


Roger Eskilsson     



Halloj Leif.

Håller med dig, och jag gillar sura gubbar.

/Roger

2012-03-23 15:55:21


Stina Thelander     



Håller med Roger/Stina

2012-03-23 17:46:36


Evamaria Ferm     



Var är gilla-knappen? :-)


2012-03-23 18:10:17


Benga Ragnewall     



Jag förstår absolut vad du menar Leif
och liksom du, ifrågasätter jag denna upprepade
orgasm av bilder.
Vad jag anser vara ännu värre är att vissa personer tycker sig ha rätt att vara på plats och störa denna individ i timtal.
Räcker det inte med 5, max 10min, så är man själv helnöjd och lycklig och har också bidragit till att störa fågeln så lite som möjligt i hans revir?
Är det alltid så att vissa av vår art är så stora egoister,
att man anser sig ha rätt att agera hur som helst,
utan att ta någon som helst hänsyn till de,
vars hem/revir man klampar in i?
Allt detta för att få en "perfekt" bild att visa upp på nätet och för sin omgivning...........

2012-03-24 00:30:04


Björn Dellming     



Bara att inse att vi inte kan hantera det här med stationära, lite halvroliga arter. Samma visa varenda gång... Som att släppa lös ett uthungrat barn i en godisaffär. Människan är ett egoistiskt djur som ständigt går minsta motståndets väg för egen vinnings skull. Jag skulle bli förvånad som vi agerar annorlunda imorgon.

2012-03-24 03:53:23


Fredrik Kronhamn     



Om vi betraktar svalan/artportalen som en kunskapsbank som vi alla aktivt kan vara med och påverka och förvalta, så kunde man väl föreslå att kommande version av systemet kan låta användarna "rösta bort" överflödiga bilder av samma individ/fotograf. Redan nu finns ju bildbetyg, så tanken är säkert inte allt för främmande.

Som en parallell kan man se vissa nätforum som har system för att rösta fram intressanta och läsvärda inlägg. I en strid ström av information blir detta ett viktigt verktyg för att sortera.

De negativa konsekvenserna av ett dylikt system lämnar jag som en tankeövning ;-)



2012-03-24 11:21:18


Jan-Åke Noresson     



Hoppsan
Trots diskussionen ovan ramlar det in sex bilder TILL på samma tjäder i Knipeflågsbergen, observerad av samma skådare vid ett och samma tillfälle.
Mig veterligt finns det endast EN tjädertupp i detta lilla revir. Att lägga in två obsar måste väl vara direkt felaktigt?

"Såhär står det i manualen för Svalan:
Rapportsystemet för fåglar blir vad vi som användare gör den till. (...) Observationerna skall vara primärdata det vill säga enskilda observationer av en eller flera individer som observeras vid ett tillfälle på en lokal."

Jag förstår lusten att lägga in sin egen bild av denna magnifika fågel, men maxgränsen på tre bilder är redan generöst tilltagen - det måste väl ändå räcka!? För övrigt är väl denna tjädertupp så väldokumenterad någon människa kan begära.


2012-03-27 10:10:33


Christer Fält     



Eller så kryssad den kan bli. Det vill säga, vad är poängen med att kryssa en fågel som redan är kryssad? Snacka om väldokumenterad.

Vad är egentligen poängen med att göra något som tidigare utförts och realiserats? Plantera växter, baka bröd, älska, skriva romaner, läsa poesi, dansa, gå på teater, filosofera, resa, titta på fotboll, hålla någon i handen eller trösta ett barn som gråter. Och så vidare. Och så vidare.

Så kära tjäderfotografer fortsätt att plåta och fyll ert PERSONLIGA bildgalleri på Svalan.

/Christer

2012-03-27 11:28:45


Jan-Åke Noresson     



Självklart står det var och en fritt att skapa, musicera, plantera - eller kryssa och fota - även om många gjort det förut. Det var inte riktigt det jag var ute efter.

Men jag uppfattar Svalan lika mycket som ett publikt bildgalleri som ett personligt. Och att kränga gränsen för max antal bilder genom att bokföra en art dubbelt - det inser jag inte varför man ska applådera.

Sedan kan jag själv uppskatta någon som skildrar (fotar) en välkänd och grundligt dokumenterad fågel på ett nytt sätt. Fast efter tjogtals med bilder på samma uppretade och störda tjädertupp är i alla fall jag mätt. Men jag är väl ännu en (halv)gammal sur gubbe...

2012-03-27 12:06:19


Daniel Gustafsson     



Många av de här problemen löses ju enkelt genom att vänta en vecka eller så innan man rapporterar in det man sett. Det bör ju minska trycket på störningskänsliga arter genom att:
1) den kan ha flyttat vidare innan det kommer anstormningar av skådare;
2) färre skådare kommer, givet att folk i allmänhet inte kollar på veckogamla obsar på Kustobsar/Svalan, och speciellt inte om det rör otraditionella lokaler;
3) eventuellt revirhävderi kan ha hunnit lugna ner sig om bo har etablerats;
4) andra anledningar.

Så länge observationen är ordentligt dokumenterad vid obstillfället (d.v.s fotograferad) så borde det ju inte vara några problem med ett sådant förfarande.

2012-03-27 14:59:34


Christer Fält     



Tjädertuppen vid Hålemyst är ju på många sätt en unik händelse för Göteborgs rapportområde. Spännande möten och tjusiga fotografier på skogshöns är vi sannerligen inte bortskämda med inom Göteborgs rapportområde.

Hur som helst. Jag tycker man kan bjussa på alla fotografier på den aktuella tjädern. Betänk att det i skrivande stund finns 212330 fågelfotografier på Svalans PERSONLIGA bildgalleri. Jag kan inte riktigt förstå att några likartade tjäderbilder kan vara ett allvarligt problem.

/Christer


2012-03-27 22:07:49


Elon Wismén     



Så du tycker att det är helt OK att vara alldeles nära och stressa fågeln i timtal då, Christer? Eller ska vi se det som att vi nu har ett demonstrationsex som vi kan bete oss lite hur som helst mot?

/Elon

2012-03-28 10:12:03


Christer Fält     



Eh?

2012-03-28 10:34:32


Elon Wismén     



Nej det gör du säkert inte Christer. Men det såg ut lite så om man jämför med vad Jan-Åke och Benga skrev ovan.

2012-03-28 12:04:17


Christer Fält     



Okej, nu hänger jag med. Språkliga betydelseglidningar med andra ord. Vanlig åkomma hos undertecknad. Nu lämnar jag diskussionen.

2012-03-28 12:47:36


Björn Dellming     



Lät faktiskt lite som ett påhopp där Elon.. "Eh?" var exakt min spontana reaktion också. Det är väl aldrig okej att reta/störa en annan varelse i flera timmar för egen vinnings skull? Men jag kan inte se att Christer någonstans har bejakat detta? Sex likadana bilder går för övrigt att klara av på ca 1 sekund... :P

2012-03-28 13:20:11


Elon Wismén     



Jag med, effekten av min insats blev ju bara fjärmande från ämnet...

2012-03-28 13:20:20

 
Göran Karlsson     



Undvik "halmdockan" ("straw man argument").

2012-03-28 16:59:10



Svara på
detta inlägg