FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Kustobsar 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustobsar


Till
översikten
Vitnäsa och steglits.

Kristoffer Nilsson     



Hej,

De röda prickarna på Kustobsar har jag inte riktigt blivit klok på efter övergången till Svalan. Jag gissar att man gjort olika bedömningar för de olika distrikten, men är det rimligt att steglits och skäggmes har lika många röda prickar som vitnäbbad islom i Halland? Är det något som har gått snett eller bör man gratulera hallänningarna till en härlig fyndbildsutveckling för den gigantiska lommen? Må väl!

2005-02-17 17:40:17


Pär Lydmark     



Hej!

Mycket riktigt är det numera olika kriterier som gäller för de röda prickarna i de tre rapportområdena Halland, Göteborg och Bohuslän. Antalet prickar baseras nu på den fyndstatus som respektive Rrk har angett för arten i fråga på Svalan, vilket gör att samma art kan ha olika antal prickar i olika områden. Detta är ju en stor fördel eftersom t.ex. en art som skärfläcka är väldigt olika vanlig i Halland och Göteborg/Bohuslän.

Prickarna fördelas enligt följande:

TRE RÖDA:
- Ej observerad
- Totalt 1-10 fynd

TVÅ RÖDA:
- Totalt 11-100 fynd
- Oregelbunden, ej årlig, mer än 100 fynd

EN RÖD:
- Regelbunden, 1-10 fynd/år, mer än 100 fynd totalt (sällsynt)
- Regelbunden, mer än 10 fynd/år, mer än 100 fynd totalt (sparsam)

INGEN RÖD:
- Allmän (antal fynd går normalt inte att uppskatta)
- Mkt allmän, stationär hela året och saknar reellt rapportvärde idag(!) eller raser, obestämda arter som inte skall publiceras

GRÅTONAD:
- Ospontan, klamras i regel

När det gäller just de fallen du nämner har Rrk Halland satt statusen "Regelbunden, mer än 10 fynd/år, mer än 100 fynd totalt (sparsam)" på skäggmes och steglits, vilket leder till att de får en röd prick. Vitnäbbad islom är satt som "Regelbunden, 1-10 fynd/år, mer än 100 fynd totalt (sällsynt)" vilket också ger en röd.

I det här fallet tycker jag personligen att statusen på steglits och skäggmes är satt för hårt, det hade passat bättre med "Allmän (antal fynd går normalt inte att uppskatta)". Men detta är naturligtvis upp till Rrk Halland att bestämma, och det är bara de som kan gå in och ändra på Svalan.

2005-02-17 19:04:05

 
Kristoffer Nilsson     



Ok, TACK för tydligt svar, Pär. Ja, just steglitsen blir ju lurig i detta avseende. Idag finns rapporter från samtliga distrikt på just steglits och Halland och Bohuslän har rödmarkerat den med en "plupp" (kan ju bli som TP det här...) :o) medan Gbg inte har markerat den alls. Jag håller med Pär i hans resonemang även om steglitsen inte är jättevanlig i Göteborg.

Jag funderar lite kring Smitten och där sträcker faktiskt inte mer än runt 20 steglitser under en hel höst (åtminstone de senaste två höstarna). Känns väl egentligen ganska lite?

Men visst måste väl en vitnäbbad islom vara mer sällsynt i Halland än steglits, forsärla eller skäggmes?

Förslag: Kan ni inte komma överens om en generell linje och därefter göra lokala avvikelser som ex-vis skärfläckan skulle kunna bli. Det kan nog bli lite förvirrande annars. Särskilt för "nyare" skådare. Må väl!

2005-02-17 19:56:07



Svara på
detta inlägg